تداوم افزایش قیمت نفت در سال 2008

خبرگزاری فارس- مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: قیمت جهانی نفت خام در بازارهای بین‌المللی با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی است تا پایان تابستان سال آینده با روند نزولی مواجه خواهد بود. حجت‌ا... غنیمی‌فرد درباره وضعیت بازار جهانی نفت با توجه به نزدیکی فصل بهار اظهار داشت: بازار به صورت فصلی وارد کاهش مصرف می‌شود، زیرا بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان در نیمکره شمالی قرار دارند. هوای معتدل بهار در نیمکره شمالی باعث می‌شود پالایشگاه‌ها برای تعمیرات سالانه (۸۵ روز) به صورت فصلی تقاضایی برای نفت خام نداشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از عواملی که بازار نفت خام را تحت‌تاثیر قرار داده، وضعیت نامناسب اقتصادی آمریکا است. آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بازار انرژی جهان با روند اقتصادی موجود در این کشور عملا بر بازار جهانی نفت‌خام اثرگذار خواهد بود.

به گفته وی، از سوی دیگر اقتصاد کل جهان عامل تاثیر گذار بر بازار نفت است اگرچه روند رشد اقتصادی کمتر از ۲۰۰۷ میلادی پیش‌بینی می‌شود، ولی درباره برخی از اقتصاد‌ها، مانند چین هنوز پیش‌بینی رقم بسیار سریع برای رشد اقتصادی صورت می‌گیرد که باعث عدم کاهش تقاضا در بازار جهانی می‌شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: ذخیره‌سازی و آماده شدن برای فصل تابستان به ویژه افزایش مصرف بنزین در آن فصل به ویژه در آمریکا، اروپا و کشورهای خاور دور می‌تواند عاملی فصلی برای عدم کاهش تقاضا قرار بگیرد.

غنیمی‌‌فرد افزود: تاثیر عوامل بنیادی بازار عرضه و تقاضا می‌تواند در قیمت بازار تاثیر داشته باشند. با اطلاعات فعلی بازار نمی‌تواند اثری تعیین کننده در کاهش قیمت داشته باشد.

موسسات مالی، بانک‌ها صندوق‌های بازنشستگی، در بازارهای بورس حرکت می‌کنند و به سمت معاملات سودآور می‌روند و باعث فعال ماندن بازار نفت خام می‌شود و در روزهای پایانی فصل اول سال ۲۰۰۸ میلادی و بهار سال خورشیدی نفت افزایش قیمت داشته باشد و بر این اساس نمی‌توان در پیش‌بینی قیمت نفت‌خام فقط بحث فصل مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تقاضای بنزین و گازوئیل برای سال ۲۰۰۸ میلادی به ویژه از اواخر سه ماه دوم (اواخر بهار) روند بالایی خواهد داشت. قیمت نفت خام‌هایی که قیمت بنزین و نفت برنت را افزایش می‌دهد قیمت نفت خام‌های دیگری مانند نفت خام خلیج فارس و ترش و نفت‌های میانی را افزایش می‌دهد و به تبع آن پیش‌بینی‌های بازار نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش متداوم دلار و ترجیح انجام معاملات سودآور، قیمت نفت خام را در بازارهای بین‌المللی با روند صعودی حفظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با ادامه این روند در بازارهای بین‌المللی قدرت خرید دلار در حجم بالای نقدینگی در بانک‌ها وارد بازار بورس‌های دیگر از جمله فلزات گرانبها می‌شود. در مورد طلا نیز پیش‌بینی می‌شود اگر قیمت نفت به بالاتر از ۱۰۰ دلار برود و بیشتر از یک هفته بماند، قیمت هر اونس طلا به ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: از طرف دیگر فقط بازار فلزات گرانبها با تحول رو به رو نمی‌شود؛ بلکه در سال جاری میلادی بازار محصولات کشاورزی به تبع قیمت آن افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی‌ها با اطلاعات فعلی این‌گونه می‌گوید که نباید نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد: ولی اگر قرار باشد حداقل تاریخ سه دهه قبل در بازار نفت تکرار بشود چون سال ۲۰۰۸ سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و کشوری که ۳۵ درصد از نفت خام و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین جهان است، اواخر تابستان منتظر روند نزولی قیمت بنزین و نفت خام در آمریکا خواهیم بود و این روند در سال‌های قبل نیز مشاهده شده، زیرا گروهی که در قدرت سیاسی کشور قرار دارند، سعی می‌کنند در بازارها با عوامل مختلف بازارهای معاملاتی ایجاد کنند که بتواند برای رای‌دهندگان اشتیاق انتخاب افراد مورد‌نظر آنها را به وجود آورد.