«وارن بافت» به جای «بیل گیتس»

با کنار زدن بیل گیتس پس از ۱۳ سال

«وارن بافت» ثروتمندترین مرد جهان شد

گروه بین‌الملل- وارن بافت میلیاردر آمریکایی در صدر فهرست سالانه میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد. به این ترتیب وارن بافت به حاکمیت مطلق بیل گیتس بر این عنوان پایان داد. بیل گیتس برای ۱۳ سال متوالی این عنوان را در اختیار داشت.

بر اساس اعلام مجله فوربس ثروت شخصی وارن بافت به ۶۲ میلیارد دلار می‌رسد. بافت، مالک شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر است که عمده فعالیت آن به سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مسکن و همچنین بازار سهام مربوط می‌شود. وارن بافت شرکت برکشایر را در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی تاسیس کرد که در ابتدای کار آن تولید پارچه و سپس لباس بود. در ادامه او این شرکت را به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری تبدیل کرد به گونه‌ای که اکنون بیش از ۵۰ شرکت بزرگ و کوچک در زیرمجموعه آن قرار دارد. این شرکت‌ها طیف وسیعی از مشاغل را شامل می‌شوند که از تولید بستنی تا معامله املاک در بیش از ۴۰ کشور جهان را دربر می‌گیرد. وارن بافت برای چند سال متوالی به عنوان دومین فرد ثروتمند جهان در تعقیب بیل گیتس بود.

پس از وارن بافت یک‌ میلیاردر مکزیکی با نام کارلوس اسلیم قرار گرفته است. مجله فوربس ثروت او را ۶۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. کارلوس اسلیم نیز مجموعه‌ای از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را رهبری می‌کند که عمده‌ترین آنها در بخش مخابرات و ارائه خدمات تلفن‌همراه است. سال گذشته برای مدتی اخباری منتشر شد که عنوان می‌کرد کارلوس اسلیم، ثروتمندترین مرد جهان است، اما این خبر بعدها تکذیب شد. بیل گیتس که از سال ۱۹۹۵ تا پارسال درصدر فهرست فوربس قرار داشت در سال ۲۰۰۸ با ۵۸میلیارد دلار ثروت در رده سوم قرار گرفته است. بیل گیتس به دلیل هزینه کردن بخشی از ثروتش در بنگاه خیریه‌ای که به نام خود و همسرش تاسیس کرده است، عنوان خود را از دست داد. این بنگاه که در آفریقا روی توسعه و بهداشت و آموزش مردم به خصوص کودکان فعالیت می‌کند، موجب شده تا جهان نام بیل گیتس را با احترام یاد کند.

براساس اعلام فوربس تعداد یک‌هزار و ۱۲۵میلیاردر هم‌اکنون در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند که مجموع دارایی‌های شخصی آنها ۴/۴تریلیون دلار ذکر شده است. ایالات متحده همچنان درصد دارندگان میلیاردرهای جهان قرار دارد و ۴۶۹میلیاردر در این کشور زندگی می‌کند که مجموع ثروت آنها ۶/۱تریلیون دلار ذکر شده است.

این گزارش روسیه را به مرکز جدید میلیاردرهای جهان معرفی کرده است. هم‌اکنون ۸۷میلیاردر در مسکو زندگی می‌کنند که از تعداد میلیاردرهای نیویورک بیشتر است.