گروه بین‌الملل- هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا درحالی که پس از مدت‌ها بار دیگر لباس چتربازان ارتش ونزوئلا را بر تن کرده بود در مورد بروز جنگ در منطقه آمریکای لاتین هشدار داد. در همین حال منابع خبری از بروز فرمان حرکت تانک‌ها و سربازان ونزوئلایی به طرف مرز این کشور با کلمبیا خبر دادند. به گزارش بی‌بی‌سی تا ظهر دیروز صدها تانک و هزاران سرباز ونزوئلایی در مرز کلمبیا مستقر شدند. وی در سخنرانی خود گفت: آقای وزیر دفاع فورا برای من ۱۰ گردان سرباز و چند گردان تانک به مرز کلمبیا ارسال کنید. در همین حال رافائل کورئا، رییس‌جمهوری اکوادور نیز ارتش کشور را در مرز کلمبیا مستقر کرده است. این تحرکات پس از آن اتفاق افتاد که نیروهای امنیتی کلمبیا فرد شماره دو و سخنگوی شورشیان فارک را در خاک اکوادور به همراه ۱۶نفر از یارانش کشتند. رافائل کورئا این اقدام کلمبیا را نقض آشکار تمامیت ارضی و استقلال کلمبیا عنوان کرده و سفیر بوگوتا را از اکوادور اخراج کرد. همچنین سفیر خود را نیز از کلمبیا فراخوانده و روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع شد. هوگو چاوز ضمن حمایت از هم پیمان اکوادوری خود دستور تعطیل شدن سفارت ونزوئلا در بوگوتا و بازگشت سفیر این کشور را صادر کرد. هوگو چاوز در نطق هفتگی تلویزیونی خود گفت: خدا ما را از این جنگ باز دارد اما به آنها اجازه نخواهیم داد که استقلال سرزمین‌مان را نقض کنند.کلمبیا که یک هم‌پیمان آمریکا است اعلام کرد که در اردوگاه نیروهای فارک مدارکی را مبنی بر ارتباط کورئا با این شبه‌نظامیان پیدا کرده است.

چاوز که خود نیز یک چترباز بوده است، گفت: باشد که خدا ما را از انجام یک جنگ بازدارد، اما ما به آنها اجازه نخواهیم داد که استقلال سرزمین‌مان را نقض کنند.کورئا گفت:‌ این یک قتل‌عام بوده است. آنها هنگامی که خواب بوده‌اند با استفاده از یک تکنولوژی دقیق کشته شده‌اند، حتی اجساد را پیداکرده‌ایم که به پشت آنها شلیک شده است. ما نخواهیم گذاشت که عاملان این حمله از مجازات فرار کنند.

چاوز گفت: نیروهای مسلح ونزوئلا در حال آماده‌باش قرار دارند و از اکوادور هم‌پیمان ضعیف و کوچک‌تر خود تا آخرین لحظه حمایت خواهند کرد.