رییس‌جمهور جدید روسیه رونمایی شد

در میدان سرخ مسکو و به وسیله ولادیمیر پوتین

رییس‌جمهوری جدید روسیه رونمایی شد

گروه بین‌الملل- ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری مقتدر روسیه یک‌شنبه شب چند ساعت پس از پایان رای‌گیری در روسیه در حالی که دیمیتری مدودف، کاندیدای مورد حمایتش او را همراهی می‌کرد، در جمع هزاران جوان روس که در میدان سرخ مسکو گرد آمده بودند، حاضر شد و دیمیتری مدودف را به عنوان رییس‌جمهوری آینده روسیه معرفی کرد. همان زمان تلویزیون دولتی روسیه نیز اعلام کرد که با شمارش یک‌سوم صندوق‌های رای و تجمیع نتایج آن مشخص شده است که دیمیتری مدودف جوان توانسته‌است ۵۰درصد آرا را کسب کند.

بر اساس قوانین انتخاباتی روسیه هر کاندیدایی که بتواند ۵۰درصد آرا را کسب کند، پیروز انتخابات شمرده می‌شود؛ هرچند شمارش بقیه صندوق‌ها نشان داد که رای دیمیتری مدودف قاطع‌ترین رای یک رییس‌جمهوری در روسیه بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی، شمارش ۹۹درصد صندوق‌های رای تا صبح دیروز نشان داد که دیمیتری مدودف توانسته ۲۳/۷۰درصد آرای رای‌دهندگان روسیه را به خود اختصاص دهد. مدودف در این انتخابات با سه نامزد دیگر نیز رقابت کرد که مهمترین آنها گنادی زیوگانف، رییس حزب کمونیست روسیه بود. گنادی زیوگانف تنها توانست ۷۶/۱۷درصد آرا را کسب کند. به عقیده تحلیل‌گران این شکست تمام‌عیار برای حزب کمونیست روسیه بود و به شایعاتی در مورد قدرت‌گیری حزب کمونیست در روسیه وجود داشت، پایان داد.

ولادیمیر چوراف، رییس کمیته مرکزی انتخابات روسیه در جمع خبرنگاران گفت: دیمیتری مدودف توانسته با ۵۱میلیون و ۹۳۹هزار رای پیروزی خود را در این انتخابات قطعی کند و به عنوان رییس‌جمهوری آینده روسیه شناخته می‌شود. به گفته ولادیمیر چوراف، آرای اندکی که کمتر از یک‌درصد هستند و هنوز شمارش نشده‌اند مربوط به مناطق بسیار دورافتاده، نمایندگی‌های خارجی روسیه و افراد مستقر در ناوهای شناور در اقیانوس‌ها است که در آینده شمارش خواهند شد. اما تغییری در نتایج انتخابات ایجاد نخواهند کرد. این مقام مسوول میزان شرکت واجدان شرایط در پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه را نیز ۷۰درصد ذکر کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری کنونی روسیه که دو دوره پیاپی در این پست حضور داشته‌است، بر طبق قانون اساسی روسیه اجازه کاندیدا شدن برای سومین مرتبه را نداشت. به همین منظور دیمیتری مدودف، رییس هیات‌مدیره گاز پروم و معاون اول نخست‌وزیر روسیه از سوی حزب روسیه واحد در این انتخابات نامزد مورد اعتماد خود معرفی کرده و به طور همه‌جانبه از او حمایت کرد. به عقیده تحلیل‌گران محبوبیت و نفوذ ولادیمیر پوتین در میان مردم روسیه عامل اصلی پیروزی دیمیتری مدودف با رای بالا بوده است. دیمیتری مدودف هم‌اکنون ۴۳ سال دارد و سابقه آشنایی او با پوتین، به ۱۷سال قبل بازمی‌گردد. زمانی که پوتین، معاون شهردار سنت پترزبورگ بود، دیمیتری مدودف در انتخابات‌ دوره سوم و چهارم در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ ریاست ستاد انتخاباتی پوتین را بر عهده داشت. در زمان دومین دوره ریاست‌جمهوری پوتین، مدودف به ریاست هیات‌مدیره گاز پروم، بزرگ‌ترین شرکت دولتی روسیه و انحصارگر تولید گاز در این کشور منصوب شد. ورود به گاز پروم برای مدودف به معنی ورود به حلقه یاران قدرتمند ولادیمیر پوتین بود. او در گاز پروم نبض اداره بزرگ‌ترین اسلحه اقتصادی روسیه در برابر غرب را در دست گرفت واین به نوعی کارآموزی او آغاز شد. در نوامبر سال ۲۰۰۵ بود که با تصمیم ولادیمیر پوتین به عنوان معاون اول نخست‌وزیر روسیه منصوب شد و حتی پس از تعویض نخست‌وزیر نیز پست خود را حفظ کرد. با این وجود مطبوعات روسیه مدودف را بیش از یک سیاسی کار کارکشته، یک بیزینس من بزرگ معرفی کرده‌اند. از دید تحلیلگران روسیه، این کشور در آینده با بحران های اقتصادی بیشتر روبه‌رو خواهد شد تا بحران‌های سیاسی و این برای رییس‌جمهوری آینده حسن محسوب می‌شود که به اقتصاد اشراف داشته باشد. با این وجود ترکیب دو نفره مدودف - پوتین در پست‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری روسیه بهترین ترکیب برای اداره این کشور در شرایط کنونی به حساب می‌آید.

اجتماع جوانان طرفدار پوتین که جشن پیروزی مدودف را در میدان سرخ مسکو برپا کرده بودند و سخنان پوتین و مدودف احتمال تشکیل ترکیب دو نفره را تقویت کرد. ولادیمیر پوتین در این اجتماع بزرگ و درحالی که زیر بارش برف ایستاده بود به سابقه آشنایی ۱۷ساله خود با مدودف اشاره کرد و گفت: این مرد فردی شایسته و روراست است که می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به جلو هدایت کرده و ادامه دهد. من به طور کامل از او حمایت کرده و آماده همکاری با او هستم.

مدودف نیز پس از پوتین خطاب به مردم از اعتماد و رای به او تشکر کرده و گفت: من از ولادیمیر پوتین می‌خواهم که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری پست نخست‌وزیری را قبول کند. وی همچنین از حمایت‌های همه جانبه پوتین تشکر کرده و متعهد شد که برنامه‌های سیاسی و اقتصادی او را ادامه دهد. پوتین نیز در حضور مردم روسیه پیشنهاد پست نخست‌وزیری روسیه را پذیرفت و به این ترتیب رییس‌جمهوری جدید روسیه رونمایی شد.

جهش قیمت‌ها در روسیه و تدبیر پوتین

ولادیمیر پوتین اقتصاد روسیه را در شرایطی تحویل دیمیتری مدودف جوان می‌دهد که این اقتصاد آماده جهش دوباره قیمت‌ها است. برقراری چند سال نظام تثبیت قیمت‌ها همراه با موافقتنامه تثبیت حقوق و دستمزدی که ولادیمیر پوتین با شرکت‌های بخش‌خصوصی امضا کرد موجب غیرواقعی شدن قیمت‌ها در روسیه شده است.در ماه مه ۲۰۰۸ میلادی دوره این تثبیت قیمت‌ها به پایان خواهد رسید. در این شرایط است که قطعا دیمیتری مدودف دیگر به اندازه دیروز از اینکه پوتین او را به عنوان جانشین خود برگزیده است، خوشحال نخواهد بود. آزادسازی قیمت‌ها همراه با اجرای وعده دو برابر شدن حقوق و دستمزد دیمیتری مدودف موجب جهش ناگهانی و شدید قیمت‌ها خواهد شد. آزادسازی اقتصادی در ابتدا فشاری را به اقتصاد وارد می‌کند که تنها دولت‌هایی که بتوانند در برابر این فشار مقاومت کرده و تصمیم‌سازی عقلایی را به اجرا بگذارند، می‌توانند از مزایای این آزادسازی اقتصادی بهره ببرند.با پشت‌سر گذاشته شدن این دوره گذار در زمان صدرات دیمیتری مدودف، قطعا سود این آزادسازی قیمت‌ها را ولادیمیر پوتین خواهد برد که به طور حتم در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۲۰۱۲ بار دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری شده و با تکیه بر محبوبیت خود بار دیگر وارد کرملین خواهد شد.ولادیمیر پوتین پیش از این نیز یک بار طعم این موضوع را چشیده است. زمانی که پس از بوریس یلتسین به ریاست‌جمهوری رسید.دوران یلتسین دوره آزادسازی اقتصاد روسیه از بند نظام کمونیستی شوروی بود. در این دوره نیز اقتصاد روسیه با جهش چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو شد، اما سود این دوره آزادسازی را پوتین برد. ولادیمیر پوتین بار دیگر خود را از یک دوره گذار کنار کشیده است.