گروه بین‌الملل - جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ معتقد است: جنگ عراق یکی از عوامل کسادی اقتصاد آمریکا و نیز مانع بزرگ احیای اقتصادی این کشور است.

به گزارش رویتر جوزف استیگلیتز و همکارش لیندا بیلمز در کتاب جدید خود که به تازگی منتشر شده است و «جنگ سه تریلیون دلاری» نام دارد، معتقدند جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا هزینه‌های جنگ را دست کم گرفته است. در این کتاب آمده است، جنگ پنج ساله آمریکا و عراق که تقریبا بخشی از هزینه‌های آن از ناحیه صادرات نفت عراق تامین می‌شود برای اقتصاد آمریکا ۸۴۵میلیارد دلار مستقیما هزینه در بر داشته است.

استیگلیتز در مصاحبه‌ای درباره این کتاب گفته است،‌ من معتقد بودم که جنگ‌ها برای اقتصاد خوب هستند اما حالا دیگر هیچ اقتصاددانی چنین فکری نمی‌کند.

استیگلیتز و بیلمز در کتاب خود بحث کرده‌اند که هزینه‌های این جنگ برای آمریکا حداقل ۳تریلیون دلار در محافظه‌کارانه‌ترین برآورد هزینه در بر داشته است و می‌تواند از هزینه‌های جنگ دوم جهانی که ۵تریلیون دلار با احتساب تورم به ارزش امروز هزینه در بر داشته است.

در این برآورد بهره دیون و قروضی که برای افزایش بودجه جنگ مصرف شده است و همچنین هزینه‌های درمانی سربازانی که به خانه باز گشته‌اند و نیز جایگزینی سخت افزارها را محاسبه نکرده است.

استیلگیتز در پاسخ به این سوال که این جنگ آیا بر کسادی اقتصادی فعلی تاثیر گذاشته است، گفت: تاثیر آن بسیار زیاد است.بانک مرکزی برای جبران و محدود کردن تاثیر بانک مرکزی سعی کرده است، اقتصاد را با نقدینگی پر کرده و تا وقتی قروض و دیون غیرعقلانی رو به افزایش گذاشت، تنظیم کنندگان قانون دنبال راه دیگری برای جلوگیری از کسادی بودند.

وی افزود: ما با پول قرضی و زمان قرضی، زندگی می‌کردیم که نهایتا روز حساب پس دادن فرا می‌رسید و الان آن زمان است.

وی گفت: جنگ همچنین نشان داد که چگونه ایالات متحده به مشکلات کنونی اقتصاد خود واکنش نشان داده است.

نویسندگان این کتاب معتقدند آنها وقتی هزینه پنهانی جنگ را در گزارش‌های آسیب و خسارت پنتاگون دیدند، تعجب کردند.

نمودارهای رسمی پنتاگون درباره ۳۰۰۰۰ زخمی جنگ، هزینه‌های اضافی ۴۰۰۰۰ نفر دیگر را که به خدمات پزشکی و درمانی احتیاج دارند، در نظر نگرفته است.

این افراد مستقیما در میدان جنگ آسیب‌ ندیده‌اند.