رکورد قیمت همه نفت‌ها فرو ریخت

گروه بین‌الملل- سرانجام پس از رفت‌وآمدهای پی در پی نفت به بازه قیمتی یکصد دلار، دیروز نفت خام در بورس نیویورک در ۱۰۰دلار تثبیت شد. از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نفت در شش روز کاری از مرز صد دلار عبور کرد. اما هر بار پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان معاملات نفت به کمتر از ۱۰۰دلار کاهش قیمت پیدا کرد. اما دیروز سرانجام این روند متوقف شده و بازارهای نفت در نیویورک و لندن برای اولین بار با قیمت افزون بر یکصد دلار به کار خود پایان دادند.

دیروز در آخرین روز معاملاتی این هفته، هر بشکه نفت سبک و شیرین آمریکا در بورس نیویورک رقم بی‌سابقه ۰۵/۱۰۳دلار را از خود برجای گذاشت. این رقم از آغاز معاملات نفت در بورس نیویورک در سال ۱۹۸۳ تاکنون بی‌سابقه بوده است. اکنون دیگر هرگونه که محاسبه شود، می‌توان گفت که نفت به بالاترین قیمت خود در کل تاریخ استخراج این کالای استراتژیک رسیده است. پیش از برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها با احتساب نرخ دلار در سال ۲۰۰۶ قیمت نفت را در سال‌های ابتدای دهه ۸۰میلادی در حدود ۱۰۲دلار در هر بشکه ذکر کرده بودند.

کاهش بی‌سابقه ارزش دلار آمریکا در برابر یورو، کاهش عرضه اکوادور، نگرانی از کاهش عرضه اوپک و بحران در شمال عراق، مهم‌ترین مسائلی بودند که قیمت نفت را به سوی ۱۰۳دلار در هر بشکه هدایت کردند.

هر یورو در روز گذشته در برابر ۵۲/۱دلار آمریکا معامله شد که بالاترین ارزش آن از زمان به جریان افتادن پول واحد اروپایی تاکنون است. زمانی که پول واحد اروپایی در ژانویه ۱۹۹۹میلادی به جریان افتاد، هر یورو در برابر ۱۷/۱دلار معامله شد. کاهش ارزش و بازده دلار و بورس آمریکا باعث فعال شدن بازار کالاهای گرانبها خواهد شد.

شکسته شدن یک خط لوله انتقال نفت در اکوادور و کاهش عرضه این کشور، دیگر عامل افزایش قیمت نفت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بود. از سوی دیگر اوپک اجلاس عادی ۱۴۸ خود را در روز ۵ مارس برگزار خواهد کرد. برخی پیش‌بینی می‌کنند که اوپک در جریان این اجلاس اخیر خود سقف تولید نفت را کاهش دهد تا از این طریق از کاهش قیمت‌ها در فصل دوم سال جلوگیری کرده باشد. حرف‌های ضد و نقیض سران اوپک به این ذهنیت دامن می‌زند.

دیروز در بورس نفت لندن نیز بهای نفت برنت دریای شمال برای نخستین بار در طول تاریخ معاملات خود از مرز یکصد دلار در هر بشکه عبور کرد. دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۳۷/۱۰۱دلار دادوستد شد.

کاهش فشار چاه‌های نفت واقع در دریای شمال اکنون اصلی‌ترین نگرانی کشورهایی است که عمده استخراج خود را از این میادین انجام می‌دهند.

روزهای گذشته برای اوپک نیز روزهای طلایی و غیرقابل تصوری بود. کشورهای صادرکننده نفت که ۱۰سال پیش در چنین روزهایی نفت خود را به قیمتی کمتر از ۱۰دلار می‌فروختند، امروز طعم نفت ۲۰/۹۵دلاری را می‌چشند. نفتی که در صورت استفاده درست از منابع حاصل از فروش آن می‌تواند رونق اقتصادی را برایشان به همراه داشته باشد.

بهایی که سبد نفتی اوپک ثبت کرده است، بالاترین قیمت نفت اوپک در طول تاریخ تشکیل این سازمان است. با ثبت این رکوردهای جدید برای سه نفت پایه جهان می‌توان گفت که از دیروز رسما دوران نفت گران آغاز شده است.