ژنرال کیانی رییس جدید اطلاعات ارتش را انتخاب می‌کند

ایسنا- یک روزنامه پاکستانی دیروز گزارش داد ژنرال اشفق کیانی فرمانده جدید ارتش پاکستان در اولین اقدام عمده برای ترمیم ارتش از زمان کناره‌گیری پرویز مشرف از فرماندهی ارتش، رییس جدیدی برای بخش اطلاعات ارتش انتصاب خواهد کرد.

پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان‌ که در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک ژنرال کودتا کرد و قدرت را در دست گرفت، در ماه نوامبر گذشته از سمت فرماندهی ارتش کناره‌گیری کرد تا به عنوان یک غیر نظامی به تصدی خود در دولت پاکستان که طی ۶۰ سال گذشته و از زمان استقلال این کشور تحت نفوذ ارتش بوده، ادامه دهد. به دلیل اعمال نفوذ آژانس‌های اطلاعاتی روی دولت‌های این کشور و متهم شدن آنها به دخالت در امور افغانستان و هند، انتصاب‌های بلندپایه نظامی در پاکستان همیشه به دقت مورد نظارت قرار می‌گیرند.

این روزنامه هم چنین گزارش داد که ژنرال محمد آصف که به عنوان رایزن دفاعی پاکستان در روسیه خدمت کرده،‌ جایگزین ژنرال ندیم ایجاز به عنوان رییس سرویس اطلاعات ارتش پاکستان خواهد شد. ژنرال ایجاز از افراد مورد اعتماد و نزدیک به مشرف مدت سه سال ریاست اطلاعات ارتش را بر عهده داشت.

اطلاعات ارتش و یگان اطلاعات بین سرویس‌ها (SIS) دو آژانس‌ امنیتی اصلی ارتش پاکستان هستند.

سخنگوهای ارتش پاکستان برای اظهارنظر در این‌باره در دسترس نبودند.

طلعت مسعود ژنرال بازنشسته و تحلیلگر امنیتی گفت: به نظر می‌رسد که هر چه زمان می‌گذرد، ژنرال کیانی افراد منتخب خود را در ارتش منصوب می‌کند، افرادی که به لحاظ حرفه‌‌ای مطلوب و مورد اعتماد وی هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت‌های شبه نظامیان بزرگترین چالش پیش روی پاکستان است، این انتصاب‌ها در این برهه بسیار سرنوشت ساز هستند.

در واقع به نظر می‌رسد ارتش واقعا در صدد است تا از نفوذ گروه‌های اسلامی رادیکال در سرویس امنیتی و اطلاعاتی ارتش کم کنند؛ اما معلوم نیست این تلاش‌ها چه اندازه قرین موفقیت باشد.