گروه بین‌الملل- تحقق معامله کمک مالی به موسسه بیمه‌گر آمیک در روز دوشنبه باعث تقویت روحیه سرمایه‌گذاران وال‌استریت و ترقی شاخص‌ها گردید.

به گزارش رویتر از نیویورک، استاندارد اندپورز روز دوشنبه خبر کمک به آمیک و نیز موسسه ام.بی. آی را تایید کرد. این خبر امیدواری‌های بازار را درباره حل مشکلات بیمه‌گران اوراق بهادار را که در اثر بحران وام‌های Sub- prim ایجاد شده است را افزایش داد. بیمه‌گران اوراق بهادار آخرین حلقه از زنجیره موسسات مالی هستند که از بحران‌ اعتبارات در ایالات متحده تاثیر می‌پذیرفتند و ضرر آنها قطعا کار بانک‌ها و موسسات مالی را مشکل‌‌تر می‌سازد. بنابر این، اینکه آمیک می‌تواند پول کافی در اوایل هفته در اختیار داشته باشد که بتواند اوراق بهادار ارزشمند شهردار را حمایت کند، برای بازار خبر خوبی به شمار می‌رود. شهرداری‌ها و کمپانی‌ها از این موسسات بیمه‌گر برای حمایت اوراق بهادار خود استفاده می‌کنند. تحلیل‌گران می‌گویند بازار در حال حاضر به کوچکترین اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران واقعا هیجان‌زده‌ می‌شوند، به‌ویژه که این خبر مربوط به بخش مالی است که در حال حاضر پاشنه آشیل بازار به‌شمار می‌رود. بازار خبر دیگری هم درباره کاهش فروش خانه‌های موجود در ماه ژانویه دریافت کرد، اما این تنزل کمتر از پیش‌بینی‌‌ها بود و این امیدواری را پیش آورد که ممکن است بازار مسکن در انتهای راه کسادی باشد و چرخشی را به سمت رونق آغاز کنند.

شاخص سهام داوجونز در روز دوشنبه ۱۸۹واحد یا ۵۳/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۵۷۰ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۹واحد یا ۳۸/۱درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۷۱رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۴۰واحد یا ۰۵/۱درصد به دست آمد و به واحد ۲۳۲۷ رسید.

در بازار سهام توکیو، احتیاط سرمایه‌گذاران در حفظ سودی که روز قبل به دست آورده بودند، باعث تنزل اندک شاخص‌های سهام شد و این به‌رغم رونق وال‌استریت در روز دوشنبه شد.

سرمایه‌گذاران صبح را تحت تاثیر عملکرد مثبت وال‌استریت با رونق آغاز کردند و شاخص نیکی به بالاتر از واحد ۱۴۰۰۰ صعود کرد اما به تدریج از میل سرمایه‌گذاران ژاپنی به خرید و فروش در بعد از ظهر کم شد که به اعتقاد تحلیل‌گران منطقی به نظر می‌رسد.

شاخص سهام نیکی ۹۰ واحد یا ۶۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۸۲۵ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۸ واحد یا ۶/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۴ رسید.

در چین شاخص شانگهای ۲/۰درصد از دست داد و کار خود را برای روز سه‌شنبه در واحد ۴۱۸۵ به پایان برد، روز قبل شاخص شانگهای حداقل ۴درصد ضرر کرده بود. بازار سهام چین پس از رونق روزهای اول مدتی است از عدم موازنه در عرضه و تقاضای سهام رنج می‌برد.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن، ۸۹/۱درصد به دست آورد. در پاریس CAC-۴۰ ۱۲/۱درصد و داکس آلمان ۹۶/۱درصد به دست آورد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار پس از انتشار خبر کاهش فروش خانه‌های موجود در بازارهای بین‌المللی کاهش یافت. روز سه‌شنبه در توکیو هر یورو به ازای ۴۸۲۰/۱ دلار معامله شده بود، حال آنکه در روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۸۱۳/۱ دلار معامله شده بود. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۷۹/۱۰۷ ین بود که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۴۴/۱۰۷ معامله شده بود، ارزش دلار در برابر ین کاهش محسوسی نشان می‌داد.