ایسنا- پس از حمله به رییس‌جمهور تیمور شرقی، در این کشور دیروز حالت فوق‌العاده اعلام شد. این در حالی است وضعیت جسمانی رییس‌جمهور این کشور وخیم گزارش شده است.

به نظر می‌رسد ترور خوزه راموس هورتا، رییس‌جمهور تیمور شرقی و حمله ناکام علیه زنانا گوسمائو نخست وزیر این کشور، تیمور شرقی را وارد بحران جدیدی کرده است. پزشکان، راموس هورتا را سه ساعت جراحی کردند تا تکه گلوله‌های اصابت شده به شکم رییس‌جمهور تیمور شرقی را بیرون بیاورند و زخم‌های وی را مورد مداوا قرار بدهند. نوتاروس افزود: وضعیت جسمانی خوزه راموس هنوز نیز در شرایط بسیار وخیم باقی مانده است. چند روز آینده مهم خواهند بود.

راموس هورتا که در سال ۱۹۹۶ به خاطر تلاش‌ها و مقاومت‌های غیرخشونت‌آمیز برای رهایی از بند حکومت چند دهه‌ای اندونزی جایزه صلح نوبل دریافت کرده بود، روز دوشنبه با اصابت گلوله به سینه و شکمش توسط دو فرد مسلح به شدت مصدوم شد.

این در حالی است که یک ساعت بعد نیز سربازان شورشی به اتومبیل حامل زنانا گوسمائو، نخست وزیر تیمور شرقی حمله کردند اما گوسمائو از این حمله جان سالم به در برد.

طی حمله به رییس‌جمهور تیمور شرقی، آلفردو رینادو، فراری تحت تعقیب دولت این کشور و یکی از افراد وی نیز کشته شدند.

یکی از محافظان راموس هورتا نیز کشته شد. در همین حال، ویسنته گوته‌رس رییس‌جمهور موقت تیمور شرقی، پس از این حادثه در سخنرانی تلویزیونی، دو روز در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

مطابق این دستور، نیروهای دولت اجازه خواهند یافت تا از برگزاری تظاهرات‌ها جلوگیری به عمل آورند و پلیس اختیارات گسترده‌تر برای بازرسی و دستگیری بدست می‌آورد.

گوته‌رس گفت: هم اکنون در کشور ما شرایط غیر عادی حاکم است که با توجه به این شرایط ایجاد حالت فوق‌العاده در تیمور شرقی اوضاع این کشور را به حالت عادی باز می‌گرداند. از مردم نیز می‌خواهیم که به ما کمک کنند.

در همین حال، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، حمله وحشیانه و وحشتناک علیه راموس هورتا را محکوم کرد.