ایسنا- منابع آگاه در واشنگتن اعلام کردند که مقامات ارتش آمریکا در پی نمایش یک موشک زمین به زمین در مانور سال گذشته از طرف کره شمالی که دقیق‌تر است و طی زمان کمتری پرتاب می‌شود، اخیرا دوباره قابلیت‌های موشکی کره شمالی را تحت نظر گرفته‌اند. منابع آگاه در امور نظامی عنوان کردند که آمریکا موشک جدید کره شمالی را «دوکسا» نامیده است که در زبان کره‌ای به معنای مار کبرای سمی است. این منابع اظهار کردند که آمریکا به نامگذاری این موشک بر روی آن همچون موشک‌های دیگر از جمله دائه‌پودونگ، خواسته است که رویکرد دیگری در ارتباط با موشک‌های KN-۰۲ کره شمالی داشته باشد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: آن طور که فهمیده‌ایم، این نام بازتاب آن چیزی است که آمریکا آن را یک تهدید بالقوه از سوی کره شمالی می‌داند.

موشک‌های KN-۰۲ مدل ارتقا یافته موشک SS-۲۱ کوتاه برد شوروی سابق است. این موشک برای نخستین بار در ماه آوریل در یک رژه نظامی در کره شمالی نمایش عمومی داده شد. اما گفته می‌شود که از سال ۲۰۰۴ تاکنون ۱۲ بار آزمایش شده است که سه بار آن تنها در سال ۲۰۰۷ بوده است. برد ۱۲۰ کیلومتری این موشک‌ها آنها را از موشک‌های میان برد رودونگ و دوربرد دائه‌پودونگ که به سوی ژاپن و آمریکا هدف گرفته شده‌اند، متمایز می‌سازد. ژنرال برول بل، فرمانده‌ نیروهای آمریکا در کره جنوبی، در جلسات مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور هشدار داده بود که موشک‌های جدید کره شمالی با توجه به برد کوتاه آنها، مشخصا کره جنوبی را هدف گرفته‌اند.

منابع آگاه توضیح دادند که موشک KN-۰۲ نخستین موشک کره شمالی است که از سوخت جامد استفاده می‌کند و سیار است که باعث دقیق بودن نشانه‌گیری آن می‌شود؛ اما مهمتر از همه، این که می‌تواند بسیار سریع‌تر سوخت‌گیری شده و برای پرتاب آماده شود.

موشک‌های اسکاد از سوخت مایع استفاده می‌کنند و باید حداقل از ۳۰ دقیقه قبل برای پرتاب آماده شوند که همین باعث می‌شود ماهواره‌ها آن را ردیابی کنند؛ اما موشک‌های KN-۰۲ می‌تواند در کمتر از پنج دقیقه آماده پرتاب شوند.

براساس گفته‌های منابع آگاه، این موشک‌های کوتاه برد با قابلیت حمل ۵۰۰کیلوگرم بار می‌توانند کلاهک‌های شیمیایی نیز با خود حمل کنند.

ژاپن که کاملا در برد موشکی کره شمالی قرار دارد، در برنامه BMD آمریکا یعنی ساخت موشک بالستیک مشارکت کرده است و آمریکا از کره جنوبی نیز خواسته تا به آنها بپیوندد.