اقتصاد جهان در هفته پیش رو به روایت اکونومیست

گروه بین‌الملل- یکی از مهم‌ترین اخبار این هفته، خبر مربوط به تکنولوژی است. کنگره جهانی موبایل دیروز یازدهم فوریه تشکیل شد. این کنگره به مثابه ویترینی برای شرکت‌‌های پر کار این عرصه است تا بتوانند آخرین مدل‌های گوشی تلفن همراه خود را به نمایش بگذارند.

شایعات حاکی از آن است که شرکت بریتانیایی آرم گوشی‌ای را به نمایش خواهد گذاشت که نرم‌افزاری را حمل‌ می‌کند که گوگل آن را طراحی کرده است. گوگل مدتی است به خاطر فعالیت‌هایش در بازار تبلیغات بی‌سیم چهره‌ای متفاوت از خود ارائه داده است. اما انتظار نمی‌رفت که گوگل تولید گوشی را هم به آرزوها و برنامه‌های خود اضافه کند. و اما انتخابات ایالات متحده همچنان اهمیت بالایی در اخبار دارد. نتایج به دست آمده تاکنون در انتخابات آمریکا به ویژه نتایجی که دو کاندیدای دموکرات به دست آورده‌اند، باعث شده است که روز چهارم مارس را که انتخابات بزرگی در ایالات تگزاس و اوهایو و چند ایالات دیگر برگزار می‌شود، به یک روز بزرگ دیگر تبدیل کند. باراک اوباما با برد انتخابات مقدماتی در واشنگتن، بنراسکا، لوئیزیانا و مین در هیات‌های نمایندگی عادی از رقیب خود هیلاری کلینتون پیش‌افتاده است و فقط هیات‌های نمایندگی سوپر باعث پیشتازی وی به فاصله ۲۰ هیات نمایندگی از اوباما شده است.

اگر اوباما که تحلیل‌گران معتقدند او رای سیاه‌پوستان ویرجینیا و نیز مستقل‌ها را دارد، بتواند انتخابات امروز را از رقیب خود ببرد، شانه به شانه وی منتظر روز بزرگ چهارم مارس خواهد بود که دو هفته دیگر برگزار می‌شود. اما جمهوری‌خواهان التهاب زیادی ندارند. جان مک‌کین از هم‌اکنون تاج حزب را بر سر خود احساس می‌کند.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا این هفته سفر رسمی خود را به قاره آفریقا که دومین و احتمالا آخرین سفر وی نیز هست، آغاز می‌کند. او می‌خواهد نتایج برنامه‌های آمریکا را برای مبارزه با ایدز و نیز مالاریا از نزدیک مشاهده کند. دولت بوش ۱۶میلیارد دلار برای مبارزه با این دو بیماری که در آفریقا تلفات زیادی گرفته است، هزینه کرده است. این سفر همچنین می‌تواند از برخی جهات خیال او را آسوده کند، غیر از نتایج هزینه‌ای که وی برای سلامتی و بهداشت کرده است، آفریقا تنها و تنها منطقه‌ای است که ایالات متحده و حتی شخص بوش در آنجا محبوب است!

و اما «هنر» جهان شاهد حراج چشمگیر و مهمی از آثار هنری در پنج‌شنبه چهاردهم فوریه در نیویورک خواهد بود.

روز چهاردهم فوریه کلکسیونرهای آثار هنری امید دارند که با خرید آثار هنری که به موسسات خیریه توسط هنرمندان بنام و معاصر مانند دامین هرست، جف کنز، انیشن کوپر و آنتونی گورملی اهدا شده است، بتوانند حدود ۴۰میلیون دلار به مبارزه جهانی با ایدز کمک کنند.این بهترین نوع بزرگداشت روز والنتاین برای انسانیت و جهان است.