ایسنا- ریس‌جمهوری عراق از تغییرات قریب‌الوقوع در کابینه عراق و تلاش جهت توسعه ائتلاف چهارجانبه به شش جانبه خبر داد.

جلال طالبانی رییس جمهور عراق، در کنفرانس مطبوعاتی در موسسه‌ شهید محراب در نجف اظهار داشت: تغییرات قریب‌‌الوقوع در کابینه‌ عراق هرگز نوری مالکی، نخست وزیر عراق را شامل نمی‌شود. وی افزود: ما در تلاش هستیم تا دولت جدیدی را بر اساس توافق سیاسی و به ریاست مالکی تشکیل دهیم.

طالبانی تصریح کرد: مالکی از موضع‌گیری تمامی احزاب در خصوص تشکیل کابینه‌ جدید مطلع است و اساس شکل‌گیری این کابینه نیز پرهیز از طایفه‌گرایی و گرایش‌های مذهبی و نژادی است.

رییس جمهوری عراق همچنین از امکان کاهش پست‌های وزارتی در ساختار کابینه‌ جدید دولت عراق خبر داد. وی افزود: در صورتی که بین احزاب سیاسی در خصوص تشکیل کابینه‌ جدید توافق برقرار نشود، ما به گزینه‌ اصلاحات در کابینه بر اساس کاهش پست‌های وزارتی و انتخاب وزیران با کفایت و شایسته روی خواهیم آورد.

طالبانی درباره سفر به نجف و دیدار با آیت‌ا... العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعه گفت: این دیدار در راستای مذاکرات در حال جریان و جهت جلب راهنمایی‌های مرجعیت در خصوص تشکیل کابینه‌ جدید صورت گرفته است.

طالبانی همچنین تاکید کرد که به شورای سیاسی امنیت ملی عراق پیشنهاد داده تا تعداد وزیران کابینه‌ جدید بین ۱۷ تا ۲۳ وزیر باشد.