اوباما باز هم برد تا کلینتون احساس خطر کند

گروه بین‌الملل - پیروزی‌های اخیر باراک اوباما در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالت‌های واشنگتن، لوئیزیانا، نبراسکا و مین در روزهای نهم و دهم فوریه باعث شد تا خانم هیلاری کلینتون رییس ستاد انتخابات خود را تغییر دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، باراک اوباما سناتور ایلی‌نوی توانست از مجموع ۹۰درصد آرای شمارش شده تاکنون در ۲۴ شهر ایالت مین، ۵۹درصد آرا را کسب کند و به این ترتیب بتواند ۱۴ هیات نمایندگی از ۲۵ هیات نمایندگی در این ایالت را به دست آورد. با به دست آوردن حدود ۹۰ هیات نمایندگی در روز شنبه از سه ایالت لوئیزیانا، واشنگتن و نبراسکا، اوباما تاکنون توانسته است در هیات‌های نمایندگی معمولی با به دست آوردن ۹۸۶ هیات از خانم کلینتون پیش افتد.هیلاری کلینتون ۹۲۴ هیات نمایندگی کسب کرده است؛ اما در مجموع هیات‌های نمایندگی معمولی و سوپر که حاصل آرای مقامات دولتی و رده بالای حزب است خانم کلینتون هنوز با ۱۱۴۸ هیات نمایندگی از اوباما که ۱۱۲۱ هیات کسب کرده است، جلوتر است.تحلیل‌گران معتقدند اگر باراک اوباما بتواند انتخابات مقدماتی فردا در ایالت ویرجینیا و مریلند را ببرد می‌تواند با بردن تعداد بیشتری از هیات نمایندگی پیشتازی خانم کلینتون را در هیات‌های نمایندگی سوپر جبران کند.

جان ادواردز، دیگر کاندیدای حزب دموکرات در مرحله مقدماتی که دو هفته قبل از ادامه شرکت در رقابت‌ها انصراف داد، در اظهار نظری گفته است که شرایط برای پیروزی خانم کلینتون دشوارتر شده است، زیرا هر چه زمان می‌گذرد، باراک اوباما بهتر می‌تواند ایده‌ها و طرح‌های خود را برای مردم بازگو کند و طرفداران بیشتری جمع کند.سی‌ان‌ان هم تحلیل‌ کرده است که برای رقابت با مک‌کین در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده فرد مناسب، باراک اوباما است.

به اعتقاد تحلیل‌گران سی‌ان‌ان، در رقابت با مک‌کین، سناتوری که در جنگ ویتنام شرکت داشته است و قهرمان جنگ بوده است، خانم کلینتون چیزی برای ارائه ندارد و نمی‌تواند شور و هیجان در مخاطبان خود ایجاد کند اما باراک اوباما که از نسل دیگری است و نمی‌تواند متهم به شرکت نکردن در جنگ باشد، با سخنان و طرح‌های نو قطعا می‌تواند رقیب سرسختی برای او باشد.

در اردوگاه جمهوریخواهان، مایک هوکابی که پیش از این اعلام کرده بود از ادامه رقابت در انتخابات مقدماتی انصراف نخواهد داد، با پیروزی در انتخابات ۹ و ۱۰ فوریه اندکی امیدوار شد، هرچند هنوز فاصله زیادی با جان مک‌کین دارد و اندکی بعید به نظر می‌رسد که بتواند این فاصله را جبران کند.با این همه هوکابی گفته است من به معجزه ایمان دارم و منتظر آن معجزه هستم.جان مک‌کین با مجموع ۷۲۳ هیات نمایندگی کاندیدای پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است و مایک هوکابی با پیروزی اخیر مجموع هیات‌های نمایندگی خود را به ۲۱۷ رسانده است.

پس از کناره‌گیری مت رامنی از رقابت‌های انتخاباتی، جان مک‌کین از حزب درخواست کرد که از او حمایت کنند.جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه به دلیل موضع‌گیری‌های مک‌کین به او روی خوش نشان نداده است، از آن پس موضع‌گیری‌های تند مک‌کین درباره افزایش نیرو در افغانستان برای به دست آوردن رای و نظر حزب است.

به نظر می‌رسد اعلام نظر بوش در حمایت از جان مک‌کین، فرا خواندن جناح محافظه‌کار حزب برای حمایت از جان مک‌کین است. جورج بوش گفت طرز فکر و اصول کاری مک‌کین، مستحکم و بی‌عیب است.

از سوی دیگر خانم هیلاری کلینتون به دلیل شکست‌های اخیر، رییس ستاد انتخاباتی خود را تغییر داد. وی امیدوار است با انتخاب مگی ویلیامز، مشاور کهنه‌کار در امور تبلیغاتی به سمت رییس ستاد انتخابات خود بتواند از فرصت باقیمانده برای انتخابات قطعی خود استفاده کند.

گفته می‌شود سولیس دویل به دلیل مشکلات شخصی خواستار کناره‌گیری شده است؛ اما یکی از نزدیکان هیلاری کلینتون اعلام کرد عملکرد سولیس دویل و کسب نتایج ضعیف باعث شده است تا وضعیت خانم کلینتون در خطر قرار گیرد.