ایسنا- در حالی که دولت چاد برای برقراری امنیت در این کشور پس از یک هفته ناآرامی تلاش می‌کند، رییس‌جمهور چاد از اتحادیه اروپا خواست تا هر چه سریعتر نیروی حافظ صلح در شرق این کشور مستقر کند. پس از اینکه بازماندگان شورشیان حمله کننده به پایتخت چاد کما بیش به سمت مرز سودان عقب‌نشینی کردند، نورالدین کوماکویه، نخست وزیر چاد از بامداد تا مغرب در سراسر انجامنا حکومت نظامی اعلام کرد. اما سخنگوی شورشیان گفت که آنها شهر منگو در ۶۰۰ کیلومتری شرق انجامنا را تصرف کرده، اما توسط هواپیماها و هلی‌کوپترهای فرانسوی بمباران شده‌اند. تاکنون هیچ منبع مستقلی سخنان وی را تایید نکرده است.

فرانسه قدرت استعماری سابق در چاد که بیش از ۱۰۰۰ سرباز در این کشور دارد اتهامات شورشیان مبنی بر حمایت از ارتش ادریس دبی، رییس‌جمهوری چاد را رد کرد.

درگیری‌های چند روز اخیر در انجامنا به کشته شدن دست کم ۱۶۰ غیرنظامی انجامید. امدادگران روز پنجشنبه با یک بولدوزر به جست‌وجوی اجساد در میان آوارها پرداختند و خودرو‌های وانت ارتش نیز که همگی پر از سرباز بودند در خیابان‌های شهر گشت می‌زدند. ازسرگیری درگیری‌ها در چاد باعث به تاخیر افتادن استقرار ۳۷۰۰ نیروی حافظ صلح اتحادیه اروپا در شرق چاد به منظور حفاظت از نیم میلیون پناهنده سودانی و آواره چادی که از خشونت‌های دارفور گریخته‌اند، شد. مقامات امداد و نجات اعلام کردند، ناآرامی در چاد احتمالا باعث بروز یک بحران انسانی در دارفور به دلیل جلوگیری از پروازها از چاد به این منطقه غربی سودان خواهد شد. اتحادیه اروپا هفته گذشته استقرار نیروهایش در چاد را آغاز کرد، ولی تقریبا بلافاصله پس از حمله شورشیان آن را متوقف کرد.