گروه بین‌الملل - مت رامنی، مرد میلیارد دلاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رسما از ادامه رقابت کناره‌گیری کرد و به این ترتیب راه را برای جان مک‌کین پیشتاز فعلی انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری هموار کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، جان مک کین که در حال حاضر پیشتاز انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان است، ساعاتی پس از استعفای مت رامنی، تلاش خود را برای جلب حمایت جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه که از مخالفان وی محسوب می‌شوند، آغاز کرد. وی گفت: حال که مت رامنی از ادامه رقابت‌ها انصراف داده است، بهتر است حزب از من حمایت کند. مت رامنی تاکنون هیچ گونه حمایتی از مک کین به عمل نیاورده است، اما تاکید کرده است که بهتر است حزب برای حضور قدرتمندانه در انتخابات درباره حمایت از یک نفر به توافق برسد.

جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه از جهت‌گیری‌های جان مک‌کین درباره مسائل اساسی اقتصاد و سیاست کشور نگران هستند. مک کین مجموعه‌ای از مواضع سخت و جدی در مسائل مختلفی از کاهش مالیات‌ها گرفته تا جنگ عراق دارد، به خاطر دیدگاهش درباره مهاجران یک بار در کنگره هو شده است؛ مت رامنی هم یک‌بار در سخنرانی‌های تبلیغاتی گفت گاه بین او (جان‌مک کین) و خانم کلینتون هیچ تفاوتی نمی‌توان قائل شد.

با این‌همه مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه خواست که او را به خاطر استدلال‌هایش ببخشند و او را یک محافظه‌کار فرض کنند. وی گفت: من به این دلیل وارد این انتخابات شدم که آمریکا را دوست دارم، من آمریکا را در این موقع که درگیر جنگ هستیم دوست دارم و احساس می‌کنم که باید به خاطر کشورم گاه منافع حزبی را کنار بگذارم. وی گفت من به اینکه یک محافظه‌کار هستم افتخار می‌کنم. من افتخار می‌کنم که به عنوان یک سرباز پا جای پای ریگان در کاخ سفید بگذارم.

در حال حاضر جان مک‌کین با کسب ۷۰۷کارت الکترال از ۱۲ایالت کاندیدای پیشتاز در حزب جمهوری‌‌خواه است، پس از وی رقیب میلیاردرش با ۲۹۴کارت الکترال از ۱۱ایالت قرار دارد و مایک هوکابی که عملکردی بهتر از انتظار داشته است با ۱۹۵کارت الکترال در مرتبه سوم قرار دارد. رقابت در حزب دموکرات همچنان فشرده است و به نظر می‌رسد برای تعیین نامزد نهایی حداقل باید تا چهارم ماه مارس منتظر ماند. سناتور هیلاری کلینتون به مدد کسب آرای قاطع در ایالت‌های بزرگ تاکنون با کسب ۱۰۴۵کارت الکترال پیشتاز است، اول این میزان کارت الکترال را فقط از ۸ ایالت کسب کرده است.

سناتور باراک اوباما با ۹۶۰کارت الکترال از ۱۴ایالت شانه به شانه رقیب خود حرکت می‌کند. وی بسیار امیدوار است که در انتخابات ۵ایالتی که امروز انجام می‌شود بتواند، فاصله خود را با خانم کلینتون کمتر کرده و بلکه حتی پیشی بگیرد چشم امید خانم کلینتون به جمعیت سالمند ایالت پنسیلوانیا است.