بوش طرح کمک‌اقتصادی کنگره را تصویب می‌کند

گروه بین‌الملل- کنگره ایالات متحده باتوجه به چشم‌انداز کسادی در سال انتخابات ریاست‌جمهوری طرحی فوری و اضطراری که شامل بازپرداخت ۶۰۰تا ۱۲۰۰دلاری به مالیات‌دهندگان و چک ۳۰۰دلاری به معلولان جنگی، بازنشسته‌ها و سالمندان می‌شود را به تصویب رساند. به گزارش رویتر از واشنگتن، این طرح که باسرعتی بی‌نظیر و بی‌سابقه در کنگره با ۳۸۰رای موافق و در مقابل فقط ۳۴رای مخالف به تصویب رسید، ساعاتی پس از آنکه سنای آمریکا مجادلات خود را درباره طرح پیشنهادی رییس‌جمهور کنار گذاشت، تصویب شد. دموکرات‌های سنا پیشنهاد پرداخت بیمه بیکاری، کمک‌های سوخت به فقرا و تخفیف مالیاتی برای صنعت مسکن (ساخت و ساز) و انرژی خود را پس گرفتند. سناتورهای جمهوری‌خواه با این پیشنهادات مخالف بودند اما با افزودن ۳۰۰میلیون دلار برای پرداخت به معلولان جنگی، سالمندان به ۱۶۱میلیون دلاری که کنگره هفته قبل تصویب کرده بود، موافق بودند.

جورج بوش این طرح را طرحی به موقع، موثر و گسترده خواند. وی گفت مصالحه و توافق دو حزب، مثالی از همکاری‌های دو حزب در زمانی است که مردم آمریکا واقعا به آن احتیاج و از نیروهای سیاسی انتظار دارند. جورج بوش گفت او قطعا این طرح را امضا خواهد کرد. قرار است هفته آینده بوش امضای خود را پای طرح پیشنهادی کنگره بگذارد.

براساس این طرح قرار است بخشی از مالیات‌ها یعنی ۶۰۰دلار به مجردها و ۱۲۰۰دلار به زوج‌ها بازگردانده شود. به ازای هر فرزند هم ۳۰۰دلار به میزان پرداخت اضافه می‌شود. به این ترتیب هر فرد حدود ۷۵۰۰۰دلار در سال از محل مالیات‌ها درآمد دارد، برای خانواده‌ها این مبلغ به ۱۵۰۰۰۰دلار می‌رسد.

افرادی هم که هیچ گونه درآمد مالیاتی ندارند اما حدود ۳۰۰۰دلار از طریق سیستم تامین اجتماعی و یا مزایای معلولیت جنگ درآمد دارند، ۳۰۰دلار دریافت خواهند کرد. نانسی پلوسی رییس کنگره گفت: ما معتقدیم که این طرح محرک است زیرا به این وسیله ما پول را در دست مردم می‌گذاریم که آن را بلافاصله خرج خواهند کرد و این خود تقاضا را در اقتصاد افزایش می‌دهد و کمک به ایجاد اشتغال می‌کند.

به نظر می‌رسد این طرح حاصل توافق دو حزب در مورد ضرورت احیای اقتصاد است و حاصل تلاش‌های خانم پلوسی و جان بوئنر رهبر جمهوری‌خواهان کنگره و نیز همکاری‌های هنری پائولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده است. در این طرح همچنین با افزایش سقف وام مسکن، اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار مسکن در نظر گرفته شده است.

قرار است بازپرداخت‌ها از ماه مه آغاز شود. این طرح که در دو سال آینده حدود ۱۶۸میلیارد دلار به کسری بودجه ایالات‌متحده خواهد افزود: هدفش افزایش نقدینگی در سطح جامعه است که می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند. سناتور میچ مک‌دانالد گفت: این طرح پیروزی برای جمهوری‌خواهان نیست، بلکه پیروزی مردم ایالات‌متحده است.

با این همه برخی تحلیلگران از میزان خسارتی که می‌تواند این طرح بر بودجه و توانایی دولت وارد آورد، نگران هستند. سناتور جود گریگ که علیه این طرح رای داده است، معتقد است ما باید به خاطر داشته باشیم که هر دلاری که در این طرح خرج می‌شود از فرزندان و نوه‌هایمان قرض گرفته‌ایم.‌