پیمان اروپا در فراز و نشیب تصویب

خبرگزاری مهر- به نوشته یک نشریه آلمانی، با توجه به اینکه پیمان اروپا پس از تصویب تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد بود، اما اروپا هنوز شاهد فراز و نشیب تصویب قرار دارد.

به گزارش روزنامه باسلر، پارلمان فرانسه برای تصویب و اجرای پیمان واحد اروپا آخرین گام‌های لازم را بر داشته و زمینه‌های لازم را فراهم آورده است. این در حالی است که رای مخالف مردم فرانسه و هلند به قانون اساسی واحد، اروپا را با بحران روبه‌رو کرد که نتیجه آن اعمال برخی تغییرات در این قانون اساسی و تغییر آن به پیمان اروپا شد.

از سوی دیگر اتریش نیز اعلام کرده که در تاریخ ۹آوریل سال‌جاری میلادی (۲۰فروردین ۸۷) پیمان واحد اروپا را به تصویب خواهد رساند.

روزنامه اتریشی استاندارد همچنین در خبری آورده است که پارلمان رومانی نیز روز گذشته با اکثریت آرا به پیمان واحد اروپا رای مثبت داده است. رومانی چهارمین کشور اروپایی است که پیمان واحد اروپا را به تصویب رسانده است.

این در حالی است که هنوز برخی دیگر از کشورهای اروپایی در حال گمانه‌زنی برای تصویب این پیمان هستند.

مجارستان اولین کشور اروپایی است که در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ پیمان واحد اروپایی را به تصویب رساند. اعضای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۲آذر پس از یک دوره رایزنی‌های طولانی‌مدت پیمان اتحادیه اروپا را امضا کردند. این پیمان بر ارزش‌های اساسی اروپا، برابری دموکراتیک، رعایت حقوق اساسی، آزادی‌های قومی، دسترسی به عدالت و همبستگی تاکید دارد.

این پیمان همچنین در برگیرنده طرح‌هایی برای تقویت سیاست خارجی اروپا، طولانی کردن دوره ریاست بر این اتحادیه و کاهش میزان حق وتوی کشورها است و جایگزین قانون اساسی اروپا شد که در سال ۲۰۰۵ به وسیله رای‌دهندگان فرانسوی و هلندی رد شد.