افزایش اعتبارات نظامی آمریکا در آخرین لایحه بودجه بوش

ایسنا- رییس‌‌جمهوری آمریکا تصمیم دارد به‌رغم صندوق‌های خالی و کسری بودجه‌ این کشور، بیشترین درصد از مبلغ آخرین بودجه دوران ریاستش را به مقاصد نظامی اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اشپیگل، جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا به‌رغم کسری بودجه تصمیم دارد بودجه اختصاص یافته به مقاصد نظامی را افزایش دهد. به گزارش این پایگاه اینترنتی وی قرار است کسری بودجه حاصل از افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا را از طریق کاهش دادن و یا صرفه‌جویی پول‌هایی که برای برنامه‌های اجتماعی صرف می‌شوند، جبران کند. طبق پیش‌بینی بوش طرح بودجه سال ‌٢٠٠٩ مبلغی بالغ بر ‌١/٣تریلیون دلار را در بر می‌گیرد که با توجه به این مبلغ، دولت با ‌٤١٠میلیارد دلار کسر بودجه روبه‌رو می‌شود. با توجه به این طرح مخارج نظامی قرار است با رشدی ‌٥/٧ درصدی به ‌٥١٥میلیارد دلار افزایش یابد.

بر طبق طرح بودجه سال ‌٢٠٠٩ به‌رغم افزایش مبالغ اختصاص یافته به مقاصد نظامی، بودجه برنامه‌های اجتماعی همچون برنامه‌های بهداشت و سلامت به شدت کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از نکات کلیدی این طرح برنامه مربوط به اقتصاد آمریکا است که سعی می‌شود اقتصاد ساکن شده آمریکا به حرکت درآورده شود. بوش در نشستی که با اعضای کابینه‌اش داشت دلیل طرح پیشنهادی‌اش را برای بودجه سال ‌٢٠٠٩ این طور توجیه کرد: بالاترین تقدم ما حفاظت از کشورمان است.

بوش در حالی پیشنهاد بودجه سال ‌٢٠٠٩ را ارائه می‌دهد که این طرح از سوی دموکرات‌های کنگره با مخالفت‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

نماینده دموکرات کمیته تایید بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از طرح بوش گفت: این طرح همه مشخصه‌های میراث بوش را داراست.

این نماینده اظهار کرد: طرح بوش شامل کسری بودجه بسیار بالا، بدهی‌های بیشتر، کم کردن مالیات و همین طور کوتاه و کم کردن برنامه‌های مهم اجتماعی است. ما در سال گذشته هم با کسری بودجه ‌١٦٣میلیارد دلاری روبه‌رو بودیم.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، هزینه‌ها و مخارج نظامی پیش‌بینی شده در طرح بوش تنها شامل مخارج جنگ‌های عراق و افغانستان نیست. این به آن معناست که علاوه بر آن مبلغی اضافی بالغ بر ‌٧٠ میلیارد دلار در این زمینه در نظر گرفته شده است. در صورتی که پیشنهاد بوش برای بودجه سال آینده با اکثریت آرا مورد قبول قرار گیرد، این یازدهمین بودجه متوالی است که در آن مخارج نظامی نسبت به گذشته با افزایش روبه‌رو شده است. این اول بار در تاریخ آمریکا است که قرار است بودجه این کشور از مرز سه‌تریلیون دلار تجاوز کند. در سال ‌٢٠٠٢ اول بار بودجه آمریکا مبلغی بیشتر از دوتریلیون دلار را شامل شده بود.

متخصصان آمریکایی معتقدند که علت کسری فوق‌العاده‌ای که اکنون آمریکا با آن روبه‌رو است و بیشتر به رشد اقتصادی ضعیف این کشور و همین‌طور کاهش درآمدهای مالیاتی برمی‌گردد.