گروه بین‌الملل- احتیاط سرمایه‌گذاران برای حفظ سودی که در هفته قبل جمع کرده بودند باعث تنزل شاخص‌های سهام در اولین روز هفته در وال‌استریت شد.

به گزارش رویتر از نیویورک با توجه به چشم‌اندازی که هفته گذشته باعث رونق بازار سهام شد، انتظار نمی‌رفت که وال‌استریت روز آغازین هفته را با ضرر آغاز کند. به هر حال برخی از فعالان و استراتژیست‌های بازار معتقدند، شاید کسادی روز دوشنبه نوسان طبیعی و عادی بازار است و نه آغازی برای فراز و نشیب‌های شدید، البته سرمایه‌گذاران می‌گویند، اینکه بازار دو روز را با رونق سپری کرده است به معنای این نیست که همه مشکلات ما برطرف شده است. در واقع بازار هنوز با مشکلاتی مواجه است که با کاهش نرخ بهره حل نشده است بلکه امید می‌رود حل شود. به نظر می‌رسد احتیاط چنان بر فضای بازار حکمفرما بود که حتما انتشار گزارش سفارشات کارخانه‌ها را منتشر کرد که نشان از افزایش ۳/۲درصدی در ماه دسامبر داشت، باز هم چیزی تغییر نکرد و شاخص‌ها روند رو به زوال خود را ادامه دادند. برای بازار وضعیت بازار کار و هزینه مصرف‌کنندگان بسیار مهم است و این هر دو در گزارش‌های اخیر وضعیت نامناسبی داشتند، به ویژه گزارش اشتغال ماه ژانویه که اخیرا منتشر شده است و کاهش فراتر از انتظاری در بازار مشاغل نشان می‌دهد. اما در حالی که بازار نسبت به خبر افزایش سفارش کارخانه‌ها بی‌تفاوت ماند، اما همچنان مشتاق و چشم به راه هر خبری است که مربوط به سلامت وضعیت اقتصاد ایالات متحده باشد.

بنابراین خبر درآمد و سود کمپانی‌ها را به دقت دنبال می‌کند، افزایش درآمد کمپانی‌ها می‌تواند این امید را ایجاد کند که اقتصاد قادر به تولید شغل بیشتری شود و درآمد افراد برای خرج کردن به اندازه کافی افزایش یابد. از طرف دیگر درآمد خوب نشان‌دهنده بازار مصرف قدرتمند است.

با وجود این انتظارات، بازار می‌داند که اوضاع اقتصادی در حال حاضر بسامان نیست، چه‌اگر چنین می‌بود، بانک مرکزی نرخ بهره را ۲۵/۲درصد کاهش نمی‌داد، بی‌آنکه نگران فشارهای تورمی باشد و نیز دولت طرح تقویتی به ارزش ۱۵۰میلیارد دلار پیشنهاد نمی‌کرد، بنابراین به نظر می‌رسد بازار باید اندکی صبور باشد تا تدابیر و سیاست‌های ضدکسادی به بار بنشیند، شاخص سهام داوجونز در روز دوشنبه ۱۰۸ واحد یا ۸۵/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۲۶۳۵ رسید.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۵ واحد یا ۰۵/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۸۱ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۱ واحد یا ۲۶/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۳۸۳ رسید.

در اروپا که بازار سهام قبل از وال‌استریت کار را آغاز کرده بود، شاخص FTSE لندن ۰۵/۰درصد از دست داد. داکس آلمان ۴۶/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۰۹/۰درصد ضرر کرد.ژاپن که بازار سهام توکیو روز دوشنبه را تحت تاثیر رونق جمعه وال‌استریت با سود چشمگیری به پایان برد، روز سه‌شنبه را به دلیل ضعف در سود کمپانی‌ها در سه ماه پایان سال با تنزل به پایان برد.

شاخص سهام نیکی روز سه‌شنبه ۱۱۴ واحد یا ۸۲/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۷۴۵ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۹ واحد یا ۷۸/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۵۵ رسید.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب یورو و ین اندکی افزایش یافت و پس از مدت‌ها نزول حداقل صادرکنندگان ژاپنی را خوشحال کرد.روز سه‌شنبه در توکیو هر یورو به ازای ۴۸۱۴/۱ دلار معامله شد، روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۸۴۰/۱ دلار معامله شده بود.

نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۷۵/۱۰۶ ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه که هر دلار به ازای ۷۱/۱۰۶ ین معامله شده، ارزش دلار در برابر ین ترقی اندکی را نشان می‌داد.