دانش‌آموخته مکتب شیکاگو در راس اقتصاددانان بانک جهانی

گروه بین‌الملل- جاستین لین ایفو، اقتصاددان چینی که نقش مهمی در مدرنیزه کردن اقتصاد چین داشته است به سمت اقتصاددان ارشد بانک جهانی منصوب شد. این اولین بار است که اقتصاددانی از کشورهای در حال توسعه برای چنین پستی در بانک جهانی انتخاب می‌شود. به گزارش رویتر، رابرت زولیک گفت: لین که مدیر موسسه تحقیقاتی اقتصادی چین در دانشگاه پکن است به بانک جهانی فرا خوانده شده است تا چشم‌انداز و دیدگاه بانک درباره کشورهای در حال توسعه در مباحث مربوط به کشاورزی، چالش‌های اقتصادی در آفریقا، جایی که چین شدیدا در جست‌وجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت است، تقویت شود.

زولیک گفت: لین به عنوان اولین کارشناس کشورهای در حال توسعه به ویژه متخصص در توسعه اقتصادی و مخصوصا کشاورزی، مجموعه‌ای خاص و منحصربه‌فرد از مهارت‌ها و تجارب را به مجموعه بانک جهانی می‌آورد. به نظر می‌رسد بانک جهانی که موسسه‌ و نهادی متعلق به جهان ثروتمند برای کمک به توسعه کشورهای ضعیف و ترویج لیبرالیسم اقتصادی است، به ضرورت آگاهی از اولویت‌ها و ضروریات اقتصادهای در حال توسعه پی برده است. زولیک گفت، من بسیار علاقه‌مندم که با وی در بسیاری از امور مانند رشد و سرمایه‌گذاری در آفریقا و نیز فرصت‌هایی برای یادگیری از جنوب- جنوب (میان کشورهای در حال توسعه) و ابزارهای بانک برای حمایت مناسب‌تر از کشورهایی که قیمت بالای کشاورزی و انرژی به آنها می‌رساند، همکاری کنم.

لین در مصاحبه‌ای پس از انتصابش به عنوان اقتصاد‌دان ارشد بانک گفت: تجربه چین می‌تواند به بانک کمک کند تا نقش پیش‌روی خود را در کاهش فقر در جهان همچنان حفظ کند. وی افزود: این انتصاب یک افتخار بزرگ برای من و یک تصمیم تاریخی برای بانک جهانی است، زیرا بانک با استخدام اقتصاد‌دانی از کشورهای در حال توسعه به این کشورها بهتر می‌تواند خدمت کند. لین توضیح داد، بانک جهانی به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه توسعه جهان نیاز به درک چالش‌هایی دارد که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند. وی به روزنامه شین هوا در پکن گفت: از آنجایی که کمک‌های اقتصادی بانک چندان واقع‌بینانه نبود اتکا به بانک جهانی هم در حال افول بود. بانک می‌تواند به کشورهای در حال توسعه، تخصص و مهارت ارائه کند که این کار قطعا بانک را از سایر نهادهای مالی متمایز خواهد کرد. لین، ۵۵ساله، قرار است از روز ۳۱ ماه مه کار خود را به عنوان اقتصاددان ارشد آغاز کند. او جایگزین فرانسوا بورگینیون، اقتصاددان فرانسوی خواهد شد که سال گذشته بازنشسته شد. لین فارغ‌التحصیل دانشگاه چنگ‌چی تایوان است، فوق لیسانس خود را از دانشگاه پکن در سال ۱۹۸۲ گرفته است، سپس در سال ۱۹۸۶ دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است.

وی که نقش کلیدی در مدرنیزاسیون اقتصادی چین داشته، تحقیقات زیادی درباره تمرکززدایی مالی، اصلاحات در تصدی‌گری دولت، اقتصاد مزارع برنج و اصلاح بخش مزارع عمومی و مدرنیزاسیون انجام داده است. وی که متولد تایوان است در سال ۱۹۷۹ از تایوان فرار کرد و ۲۰۰۰متر تا رسیدن به رودخانه فوجیان چین را شنا کرد. وی در اوایل دوران تنگ شیائوپینگ به چین رسید که معمار آزادسازی اقتصادی در چین محسوب می‌شود و چین را تبدیل به قطب اقتصادی در جهان کرد.