افت ارزش طلا به محدوده ۸۹۰دلار «وال استریت» هنوز نگران است

دنیای اقتصاد- در حالی که اتفاق خاصی در بازار نفت رخ نداده است، قیمت‌ها در سراشیبی کاهش قرار گرفته‌اند و قیمت نفت به زیر ۹۰دلار سقوط کرده است. به عقیده تحلیل‌گران، جدی شدن خطر ورود اقتصاد آمریکا به یک دوره رکود اقتصادی عامل اصلی معکوس‌شدن جریان بازار نفت است. به اعتقاد صاحبنظران بازار، تا نیمه امسال قیمت هر بشکه نفت خام به محدوده ۷۰دلار خواهد رسید. ریسک رکود اقتصادی به بازار نفت رسید

تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند قیمت نفت به ۷۰دلار کاهش پیدا کند

گروه بین‌الملل- در حالی که اتفاق خاصی در بازار نفت رخ نداده است قیمت‌ها در سراشیبی کاهش قرار گرفتند. میزان تقاضا کاهش نیافته و کشورهای صادرکننده نفت نیز در اجلاس اول فوریه خود میزان سقف تولید اوپک را افزایش ندادند با این حال در شرایطی که در اوج فصل سرد در نیمکره شمالی قرار داریم قیمت نفت به زیر ۹۰دلار سقوط کرده است.

دیروز هر بشکه نفت وست تگزاس در بورس نیویورک با قیمت ۴۲/۸۹دلار داد و ستد شد. به عقیده تحلیل‌گران جدی شدن خطر ورود اقتصاد آمریکا به یک دوره رکود اقتصادی عامل اصلی معکوس‌شدن جریان بازار نفت است. قیمت نفت خام نسبت به روزهای ابتدای سال میلادی یعنی یک ماه پیش در حدود ۱۱دلار ارزان شده است. آن هم در شرایطی که تقاضا در چین و هند رو به افزایش است.

ویکتور شام، کارشناس و تحلیل‌گر نام‌آشنای بازار نفت در این خصوص به آسوشیتد پرس گفت: بازار نفت خام درخصوص اتفاقی که برای اقتصاد ایالات متحده رخ خواهد داد، اطمینان ندارد. این اتفاق ممکن است یک رکود اقتصادی باشد. طبیعی است که در این شرایط که احتمال رکود زیاد است قیمت‌ها در بازار نفت کاهش پیدا کنند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز با اعلام کاهش قیمت نفت، آن را نتیجه افزایش خطر رکود و اقتصاد ایالات متحده دانسته است. اکتونی نوتان تحلیل‌گر بازار انرژی در این خصوص گفت: در صورت برقرار شدن وضعیت رکود اقتصادی در ایالات متحده تقاضای نفت به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت کاهش تقاضا اولین واکنش بازار نفت کاهش قیمت نفت خام است. این تحلیل‌گر پیش‌بینی کرد که روند قیمت نفت خام در ادامه هفته کاهش پیدا کند.

در حالی که نفت خام در روز سوم ژانویه امسال قیمت بیش از۱۰۰دلار در هر بشکه را تجربه کرد دیروز برخی رسانه‌ها از کاهش قیمت نفت خام به سطح ۷۰دلار در هر بشکه خبر دادند. روزنامه هرالدتریبون به نقل از کارشناسان بانک امریکن اکسپرس گزارش داد که تا نیمه امسال قیمت هر بشکه نفت خام به محدوده ۷۰دلار خواهد رسید. به عقیده این موسسه تجاری کشورهای صادرکننده نفت نمی‌‌توانند در برابر افزایش قیمت‌ها بی‌تفاوت باشند و از این رو در اجلاس آینده میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد. این تحلیل می‌افزاید: امارات متحده عربی، عربستان‌سعودی و کویت آمادگی افزایش تولید را به منظور تامین ذخایر اروپا و ایالات متحده دارند. این تحلیل همچنین به رشد اقتصادی ایالات متحده اشاره کرد و گفت: جریان رشد اقتصادی ایالات متحده حاکی از آن است که این رشد در اواخر سال به ۶/۰درصد خواهد رسید، تداوم کاهش رشد اقتصادی در طول سال ۲۰۰۸اقتصاد ایالات متحده را در شرایط رکود اقتصادی قرار خواهد داد که به سهم خود از سرعت رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعتی دیگر در اروپا و شرق آسیا خواهد کاست.

در این شرایط میزان تقاضا نه تنها در ایالات متحده بلکه در سطح کشورهای صنعتی با نسبت‌‌های متفاوت کاهش پیدا خواهد کرد.

در این وضعیت است که رسیدن قیمت‌ها به سطح ۷۰دلار دور از انتظار نیست. وضعیت بازار نفت اکنون آماده کاهش قیمت‌ها است و از هر اتفاقی برای کاهش قیمت استقبال می‌کند.