بودجه 3 تریلیون دلاری بوش برای سال آینده

گروه بین‌الملل- پرزیدنت بوش لایحه بودجه ۳تریلیون دلاری خود را امروز به کنگره تقدیم می‌کند.

بوش در این طرح رقم چشمگیری به هزینه‌های دفاعی اختصاص داده است و از کاهش مالیات‌ها هم حمایت کرده است. به گزارش رویتر از واشنگتن، طرح بوش هزینه زیادی را برای برنامه‌های سلامت و درمان اختصاص داده است و مطابق معمول بخش امنیت ملی هم از جمله بخش‌هایی است که رقم چشمگیری از بودجه را تشکیل داده است. تحلیل‌گران معتقدند: طرح بوش احتمالا مانند دو سال گذشته، مجادلات و سروصدای زیادی را در کنگره ایجاد کند. از همین حالا و حتی قبل از اینکه کنگره طرح بودجه رییس‌جمهوری را دریافت کند، هشدار داده است که اگر این طرح، پیشنهادی خاص برای کمک به مردم فقیر دربرنداشته باشد و فقط بر کاهش مالیات ثروتمندان تاکید کند، مورد تصویب کنگره قرار نخواهد گرفت.

کنت کنراد رییس کمیته بودجه سنا گفت: این طرح بودجه خیال ثروتمندان را آسوده می‌کند و مجموعه‌ای از اولویت‌ها دارد که اولویت مردم آمریکا نیست. دموکرات طرح بودجه بوش را ادامه سیاست‌های شکست‌خورده‌ای می‌دانند که باعث افزایش قروض ملی و نیز کسری بودجه بی‌سابقه ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری بوش می‌شود.

جورج بوش که قرار است نوامبر سال ۲۰۰۸ کاخ سفید را ترک کند، اولین رییس‌جمهوری است که لایحه بودجه ۳ تریلیون دلاری به کنگره ارائه داده است.

طرح بودجه بوش مانند سال گذشته، بیشترین سهم بودجه به بخش امنیت دفاعی اختصاص داده شده است. انتظار می‌رود، هزینه دفاعی در این طرح ۷درصد افزایش داشته باشد و به ۵۱۵میلیارد دلار برسد، همچنین امنیت داخلی هم افزایش ۱۱درصدی در هزینه‌ها دارد.

جزئیات طرح بودجه در مصاحبه مقامات دولتی آشکار شده است. بوش البته به دنبال کسادی اقتصادی در سال ۲۰۰۷ و نیز افزایش تقاضای مردم، بخش قابل توجهی از بودجه را به برنامه سلامت و درمان برای اقشار کم‌درآمد که در ایالات متحده به Medicare معروف است، اختصاص داده است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که کنگره مانند سال گذشته در ابتدا با طرح بودجه بوش مخالفت کند؛ اما سرانجام این رییس‌جمهوری است که برنده میدان خواهد بود.