ایسنا- پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مجدد خط آهن مخصوص قطارهای باربری بین دو کره، این دو کشور تصمیم گرفتند این ارتباط شبکه ریلی را قطع کنند.

اولین سرویس قطار باربری، پس از ۵۰ سال در ماه دسامبر سال گذشته بین دو کره راه‌اندازی شد. اما کره شمالی اعلام کرد که میزان بسیار کم بارهای انتقالی توسط این خط به هیچ وجه تعداد زیاد واگن‌ها و قطارهای مورد استفاده بر روی این خط را توجیه نمی‌کرد. اما از طرف دیگر یکی از مقامات کره‌جنوبی اظهار کرده است که تعداد واگن‌ها و قطارهای باربری مورد استفاده بر روی این خط با توجه به میزان بار، قابل تغییر خواهد بود.

این خط بازگشایی شده به طول ۲۰ کیلومتر کره جنوبی را به منطقه صنعتی کائه‌سانگ در کره شمالی وصل می‌کرد. مقامات راه‌آهن کره جنوبی اعلام کردند که بسیاری از کارخانه‌های فعال در این منطقه هم‌چنان ترجیح می‌دهند برای انتقال بار به کائه‌سانگ از راه‌های جاده‌ای استفاده کنند. منطقه‌ای که به عنوان الگویی برای همکاری‌های اقتصادی آینده بین کره جنوبی ثروتمند و همسایه فقیرش در نظر گرفته شود.

این خط آهن یکی از چند پروژه‌ای بود که در نشست کم سابقه ماه اکتبر مورد توافق دو کشور قرار گرفته بود.

لی میونگ باک، رییس‌جمهور منتخب کره‌جنوبی که از تاریخ ۲۵ فوریه کار خود را رسما آغاز خواهد کرد، اظهار داشته است که پروژه‌های همکاری که در زمان روموهیون، مورد توافق قرار گرفته است را مورد بازبینی قرار داده و راه را برای دریافت کمک‌ها از سوی کره شمالی به بهانه ارتباط این اقدامات به پیشرفت‌های این کشور در روند خلع سلاح هسته‌ای سخت‌تر خواهد کرد.

روموهیون رییس جمهور قبلی کره جنوبی احیای روابط با همسایه شمالی خود را در زمره افتخارات خود می‌دانست.