پیروزی مک‌کین جمهوری‌خواه و کلینتون دموکرات در فلوریدا

ایسنا- براساس نتایج اعلام‌شده مشخص شد که جان مک‌کین در انتخابات مقدماتی در ایالت فلوریدا در میان دیگر جمهوری‌خواهان از حمایت بیشتری برخوردار و پیروز این انتخابات اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور جان مک کین پس از این پیروزی گفت: این پیروزی یک موضوع را نشان می‌دهد و اینکه من رهبری محافظه‌کار هستم که می‌توانم این حزب را متحد کنم. همچنین سناتور هیلاری رودهام کلینتون نیز در میان دموکرات‌ها از حمایت‌های بیشتری برخوردار شد و پیروز این انتخابات اعلام شد.

میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست که میلیون‌ها دلار برای رسیدن به کاخ سفید هزینه کرده است، در مکان دوم قرار گرفت و قول داد که هم چنان در این مسیر به رقابت‌های انتخاباتی‌اش بپردازد. رامنی گفت: در این مقطع زمانی، آمریکا به رییس‌جمهوری نیاز دارد که واقعا در بطن امور اقتصادی قرار گرفته باشد. رودولف جولیانی، شهردار سابق نیویورک نیز در مکان سوم قرار گرفت. جولیانی نیز در میان حامیانش گفت: ما به این رقابت‌ها ادامه خواهیم داد و با کمک یکدیگر این اطمینان را حاصل می‌کنیم که هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا کشور را بهتر از آنچه که قبلا بود به نسل بعد تحویل بدهیم.

مایک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس نیز در میان جمهوری‌خواهان در مکان چهارم قرار گرفت، اما به حامیانش گفت که وی به رقابت‌هایش ادامه خواهد داد. همچنین ران پال نیز در مکان پنجم قرار گرفت.

انتخابات مقدماتی در فلوریدا پایان یک مرحله از رقابت‌های انتخاباتی بود و آخرین انتخابات مقدماتی به صورت تک‌ ایالتی محسوب می‌شود. این رقابت‌ها هفته آینده در سطح ملی برگزار خواهد شد.

بر اساس نتیجه شمارش ۹۵‌درصد آرا در فلوریدا، مک‌کین حمایت ۳۶‌درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را به دست آورده است.

این پیروزی، سومین پیروزی برای مک‌کین در انتخابات مقدماتی حزبی سال ۲۰۰۸ است. میت‌رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، با ۳۱‌درصد آرا، در مکان دوم قرار دارد. رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک که ماه‌ها برای پیروزی در فلوریدا تلاش کرده بود، با به دست آوردن ۱۵‌درصد آرا در رده سوم داوطلبان جمهوری‌خواه قرار گرفته است. هیلاری کلینتون نیز در این انتخابات با به دست آوردن ۵۰‌درصد آرا، در صدر فهرست رقابت نمادین داوطلبان حزب دموکرات در فلوریدا قرار گرفت.

مرحله بعدی انتخابات مقدماتی حزبی در آمریکا، سه‌شنبه آینده در بیش از ۲۰ ایالت برگزار می‌شود و پیروزی مک‌کین در فلوریدا از نظر روانی برای موفقیت وی در این روز اهمیت زیادی دارد.

انتخابات مقدماتی حزبی در ایالت‌های آمریکا با هدف انتخاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انجام می‌شود. این نامزدها در «گردهمایی‌های بزرگ» دو حزب به وسیله نمایندگان اعزامی ایالت‌ها انتخاب می‌شوند. جمهوری‌خواهان فلوریدا، ۵۷ کرسی نمایندگی در گردهمایی بزرگ این حزب را در اختیار دارند و برخلاف بسیاری از ایالت‌های دیگر که کرسی‌های نمایندگی را بین شرکت‌کنندگان در انتخابات مقدماتی تقسیم می‌کنند، در فلوریدا همه کرسی‌ها در اختیار برنده این رقابت؛ یعنی مک کین قرار می‌گیرد.