رایزنی اقتصادی سران اروپا در لندن

گروه بین‌الملل- رهبران اروپایی و سران کشورهای بزرگ اقتصادی اروپا خواستار توجه بیشتر به شفافیت فعالیت‌های تجاری و مالی در سطح این اتحادیه شدند. این گروه که هم‌اکنون به منظور برگزاری نشستی مشورتی در خصوص اقتصاد این اتحادیه در لندن به سر می‌برند از موسسات حسابرسی و مالی اتحادیه اروپا درخواست کردند تا در راه شفافیت بیشتر فعالیت‌هایشان گام‌های اساسی بردارند. گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا سران کمیسیون اروپا و رهبران سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه را به دفتر کار خود در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت دعوت کرده تا با آنها در مورد آشفتگی‌ها و بحران‌های در کمین اقتصاد جهانی گفت‌وگو کند. به گزارش بی‌بی‌سی رهبران اروپایی از صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای اقتصادی موثر جهان درخواست کردند تا ریسک‌های جهانی را در حوزه اقتصاد با دقت بیشتری زیر نظر داشته باشند.

گوردون براون در حاشیه این نشست مشورتی در جمع خبرنگاران گفت: ما نیازمند سامانه‌های هشداردهنده بهتری در مورد وضعیت اقتصاد جهانی هستیم. وی افزود: اگر بازارهای مالی در مورد وضعیت اقتصادی هشدار نمی‌دادند احتمال گرفتار شدن در مشکلات پیچیده‌تر، بسیار زیاد بود. اما اقتصاد جهان اکنون نیاز به هشداردهنده‌هایی دارد که قبل از وقوع بحران به کار بیفتند.

گوردون براون با اشاره به بحران رکود در بخش مسکن ایالات‌متحده گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ایالات‌متحده در حالی ادامه پیدا کرد که این صنعت در دوران رکود بود و به همین دلیل به بحران نقدینگی بانک‌ها و موسسات اعتباری منجر شد. وجود یک سامانه هشداردهنده می‌توانست از این بحران جلوگیری کند.

نیکولاس سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه نیز که برای شرکت در این نشست مشورتی به لندن سفر کرده است، گفت: ما نیازمند نوعی سیستم اقتصادی باز هستیم که بتواند کارآفرینی کرده و اقتصاد را رو به جلو هدایت کند. شفافیت اقتصادی در فعالیت‌ها می‌تواند این شرایط را به وجود آورد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم غیرشفاف عمل کردن برخی شرکت‌ها مانع رشداقتصادی شود. سارکوزی در حالی این سخنان را عنوان کرد که یکی از بانک‌های بزرگ این کشور هم‌اکنون با یک سوءاستفاده مالی از جانب مدیران و یکی از کارمندان قسمت معاملات سهام خود روبه‌رو شده است.

موضوع کاهش یا حفظ سطح کنونی نرخ‌ بهره یکی از محورهایی است که سران اروپا در اجلاس لندن با حضور ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در مورد آن گفت‌وگو خواهند کرد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که نرخ بهره حوزه یورو باید کاهش پیدا کند.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا نیز دیروز در این اجلاس حضور پیدا کرد. وی پیش از سفر به لندن در مقر اتحادیه اروپا از کاهش رشد اقتصادی خبر داد.

رییس کمیسیون اروپا دیروز اعلام کرد که این کمیسیون ماه آینده پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصادی در منطقه «یورو» کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، «خوزه مانوئل باروسو» با این حال تاکید کرد که اروپا با رکود اقتصادی رو‌به‌رو نخواهد شد.

وی در کنفرانسی در بروکسل گفت: هرچند اقتصاد اتحادیه اروپا در برابر مشکلات اقتصادی در آمریکا «مصونیت کامل ندارد»، اما با این حال کسی درباره رکود اقتصادی در اروپا صحبت نمی‌کند.