ایسنا - روسیه به آمریکا و اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر استان جدایی طلب صربستان -کوزوو- در نهایت اعلام استقلال کند، مسکو یک سری اقدامات نامشخص را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، الکساندر بوتسان خارچنکو مذاکره‌کننده روسیه در امور کوزوو، به جزئیات اقدامات روسیه اشاره نکرد ولی اظهار داشت: به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از سوی غرب یک فاجعه بشری را در این استان به همراه خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت اعلام استقلال از سوی کوزوو، روسیه قصد انجام اقدامی را دارد یا خیر، اظهار داشت: بله، وزارت امور خارجه روسیه اقدامات بسیاری را در نظر گرفته است. این اقدامات کاملا مطابق موضع ما در قبال استقلال کوزوو است.

رهبران اکثریت آلبانیایی تبار کوزوو که ۹۰‌درصد جمعیت دو میلیون نفری این استان را تشکیل می‌دهند، می‌گویند که ظرف هفته‌های آتی استقلال خود را از صربستان اعلام خواهند کرد.

با وجود مخالفت بلگراد و روسیه انتظار می‌رود آمریکا و قدرت‌های بزرگ اروپایی استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسند.

روسیه سعی دارد با استفاده از قدرت خود در زمینه منابع انرژی و کرسی شورای امنیت سازمان ملل و با به راه انداختن یک بازی دیپلماتیک سختگیرانه علیه اروپا و آمریکا در خصوص کوزوو، قدرت خود را در عرصه جهانی نشان دهد.

مقامات روسی می‌گویند، استقلال کوزوو باعث بی‌ثبات شدن منطقه بالکان و تحریک جدایی طلبی در سراسر اروپا و مناطق شوروی سابق از جمله مناطق جدایی طلب مورد حمایت مسکو در قفقاز خواهد شد.

بوتسان خارچنکو افزود: استقلال کوزوو به تجزیه این استان و انزوای منطقه صرب‌نشین آن منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه استقلال کوزوو باعث هجوم پناهندگان صرب به شمال کوزوو و صربستان خواهد شد، اظهار داشت: نتیجه به رسمیت شناختن استقلال یک جانبه‌ می‌تواند به بروز شرایطی در حد یک فاجعه بشری منجر شود.

از زمان بمباران کوزوو توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ برای جلوگیری از کشتارها و پاکسازی نژادی این استان توسط صرب‌ها، کوزوو توسط سازمان ملل اداره شده است.