آخرین نطق رییس‌جمهوری

گروه بین‌الملل- جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده دیروز در کنگره این کشور آخرین نطق رسمی سالانه خود را به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا ایراد کرد. این نطق در حالی صورت ‌گرفت که محبوبیت بوش و همچنین میزان اعتماد مردم به جمهوری‌خواهان به کمترین میزان در تمام هفت سال گذشته رسیده است. شرایط بد اقتصادی ایالات متحده موجب شده است تا دولت مجبور به مداخله به منظور نجات اقتصاد بزرگ ایالات متحده از در افتادن به ورطه رکود شود. از این رو جورج بوش پس از بیان مختصری درباره وضعیت کشور بلافاصله به سراغ موضوعات اقتصادی رفت.

جورج بوش سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد: هفت سال از زمانی که برای نخستین بار در مقابل شما در این جایگاه ایستادم می‌گذرد. در آن زمان کشور ما در راهی قدم گذاشت که هیچ کس تصورش را نمی‌کرد. ما با تصمیم‌های بزرگی در زمینه جنگ و صلح، افزایش امکان رقابت در عرصه اقتصاد و افزایش امور بهداشتی و آموزشی برای شهروندانمان روبه‌رو بوده‌ایم.

جورج بوش در ابتدای محور اقتصادی سخنانش گفت: ما در حالی امشب اینجا جمع شده‌ایم که اقتصاد، دور‌انی نامطمئن را سپری می‌کند. درآمدها بالا است اما قیمت‌ها نیز برای تامین غذا و سوخت بالا است و ایجاد مشاغل جدید در‌حال‌حاضر با روند کندی حرکت می‌کند. صادرات کشور افزایش یافته است، اما رکود در بخش مسکن قدرت حرکت اقتصاد به جلو را سلب کرده است. من به آمریکایی‌ها اطمینان می‌دهم که در درازمدت رشد اقتصادی بالایی خواهیم داشت، اما در کوتاه مدت باید بگویم که رشد اقتصادی روند بسیار کندی خواهد داشت. اینگونه است که روی میز آشپزخانه‌های سراسر کشور ما نگرانی از آینده اقتصاد وجود دارد.

هفته گذشته دولت و کنگره روی لایحه محرک اقتصادی توافق کردند. دغدغه اصلی، تصویب این لایحه است که هر‌گونه تاخیر در آن موجب زیان و غیر قابل قبول است. این یک توافق بسیار خوب است که اقتصاد ما را هم‌ چنان رو به رشد و مردم ما را هم چنان فعال نگه می‌دارد و این کنگره باید در اسرع وقت آن را تصویب کند. وظیفه دیگر ما در خصوص مالیات‌هاست، بدون اقدام کنگره اکثر کاهش‌های مالیاتی که ما طی هفت‌سال گذشته دستور آن را داده‌ بودیم، اجرایی نخواهد شد. بسیاری در واشنگتن معتقدند که لغو کاهش مالیات‌ها به معنای افزایش مالیات‌ها نخواهد بود، آنها همین موضوع را برای ‌‌١١٦‌میلیون مالیات‌ دهنده‌ آمریکایی که شاهد افزایش مالیات‌ها در حد میانگین ‌‌١٨٠٠‌دلار هستند، توضیح می‌دهند. برخی دیگر می‌گویند که شخصا از پرداخت‌ مالیات‌های بیشتر راضی و خشنود هستند، من از این امر استقبال می‌کنم، اما بسیار خوشحالم که گزارش دهم اداره مالیات چک و دستورهای مالی را نیز قبول می‌کند. بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که مالیات‌های آنها به اندازه کافی بالا است وخانواده‌های آمریکایی نباید فشارهای بیشتر را تحمل کنند و دولت فدرال باید در این خصوص نیز مسوولیتی را بر عهده بگیرد. تنها یک راه برای از بین بردن این بی‌اطمینانی وجود دارد، اینکه کاهش مالیات‌ها را دایمی کنیم. اعضای کنگره باید بدانند اگر هر‌گونه لایحه‌ای در خصوص افزایش مالیات‌ها روی میز کار من قرار داده شود، من آن را وتو خواهم کرد. همانطور که ما به مردم آمریکا در خصوص پول‌هایشان اطمینان داریم، باید اعتماد آنها را با صرف عاقلانه مالیات‌های پرداخت‌ شده از جانب آنها جلب کنیم.

هفته آینده من طرح بودجه‌ای را برای شما ارسال خواهم کرد که شامل کاهش ‌‌١٥١برنامه که در کل ‌‌١٨میلیارد‌دلار هزینه در بر دارد، خواهد بود. این طرح، آمریکا را در سال ‌‌٢٠١٢ به مازاد بودجه خواهد رساند.

خانواده‌های آمریکایی باید هزینه‌های خود را متعادل کنند، دولت نیز همینطور. اعتماد مردم به دولت با تخصیص بودجه‌های کنگره به خصوص در زمینه پروژه‌های مرتبط که اغلب در آخرین دقایق به تصویب نهایی می‌رسد، آن‌هم بدون هیچ گونه بحث و مناظره بسیار کاهش یافته است. گزارش‌های کمیته‌ هیچ وقت برای رای‌گیری ارسال نمی‌شود و متاسفانه در این راستا هیچ یک از اهداف برآورده نمی‌شود.

بنابراین در این شرایط اگر شما برای من لایحه‌ای را ارسال کنید که شامل کاهش تعداد و تخصیص‌های بودجه به نصف نباشد، آن را دوباره برای شما باز خواهم گرداند.

و فردا من دستوری را صادر خواهم کرد که بر اساس آن دفاتر فدرال موظف خواهند شد، هر‌گونه تخصیص بودجه آتی را که با رای کنگره نباشد، نادیده بگیرند و در این صورت کنگره باید در این خصوص یک رای‌گیری آشکار و بسیار علنی داشته باشد. این مسوولیت مشترک ما فراتر از مسائل مالیات‌ها و هزینه‌هاست. در زمینه عمومی ما باید به مردم آمریکا اطمینان دهیم که آنها می‌توانند در این دوران آشفته در بازار مسکن قدرت خرید داشته باشند. دولت من امید تازه‌ای ایجاد کرده که بر اساس آن به بسیاری از چالش‌های خانه‌داران برای پرداخت اقساط‌شان کمک می‌کند. کنگره نیز در این زمینه باید کمک‌های بیشتری ارائه دهد. امشب من از شما می‌خواهم قانونی را تصویب کنید که بر اساس آن اصلاحات اقتصادی برای مدرنیزه کردن وزارت مسکن فدرال انجام شود و به آژانس‌های مسکن دولتی این امکان را بدهد که یک تعهد بدون مالیات برای کمک به خانه‌داران جهت گرفتن وام مسکن ارائه دهد.

برای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی انجام چنین اموری بسیار مشکل است و ما باید به آنها برای نگه داشتن خانه‌هایشان کمک کنیم.

برای ساختن یک سیستم بهداشتی بسیار کارآمد باید به بیماران و پزشکان برای تصمیم گیری‌های پزشکی و تقویت آنها با دادن اطلاعات بهتر و ارائه فرصت‌های بهتر کمک کنیم. ما باید یک هدف مشترک را دنبال نماییم. اینکه مراقبت‌های بهداشتی را برای همگان قابل دسترس سازیم. بهترین راه برای دستیابی به این هدف گسترش فرصت مصرف کنندگان است نه کنترل دولتی. کنگره باید حساب‌های ذخیره بهداشتی خود را گسترش دهد و طرح‌های جامع بهداشتی برای مشاغل کوچک و گسترش فناوری‌ اطلاعات پزشکی را ارتقا دهد و به این ترتیب به اپیدمی بی‌قانونی در بخش پزشکی و بهداشتی خاتمه دهد. با تمامی این اقدامات ما اطمینان می‌دهیم که تصمیمات اتخاذ شده درباره امور پزشکی که در دفاتر پزشکان اتخاذ می‌شود به کنگره ارجاع نخواهد شد.

جورج‌بوش پس از سخنرانی در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا، به جنگ عراق اشاره کرده و آن را جنگی برای دموکراسی عنوان کرد. بوش در حالی که سعی داشت سخنانش به هیچ‌وجه شبیه یک شکست‌خورده نباشد، از موفقیت‌های آتی ارتش آمریکا در عراق گفت و همچنین درخواست کرد تا اصلاحیه‌ بودجه نظامی که به افزایش مراقبت از سربازان اختصاص دارد، هرچه سریع‌تر در کنگره تصویب شود. وی بار دیگر به القاعده اشاره کرده و آنها را دشمن آمریکایی‌ها معرفی کرد. وی همچنین از اجرای سیاست بازگشت مقتدرانه سربازان از عراق خبر داد.

اعتراض دموکرات‌ها به آخرین نطق سالانه بوش

ایرنا- اظهارات «جورج بوش» به گونه‌ای بود که صدای اعتراض دموکرات‌ها را بلند کرد و سخنگوی این حزب گفت که بوش بهتر است به وضعیت اقتصاد آمریکا رسیدگی کند. وی‌ بدون اشاره به کشتار ۷۰۰هزار عراقی در دوره پنج ساله اشغال این کشور توسط سربازان آمریکایی گفت که شکست آمریکا در عراق منجر به تقویت ایران می‌شود.

پس از نطق کسل‌کننده بوش که عمده حاضران را در حالت نیمه خواب قرار داده بود و فقط شماری از جمهوریخواهان افراطی هم حزبی وی هر از گاهی برای او کف می‌زدند، نماینده دموکرات‌ها بیانیه‌ای را قرائت کرد. «کتلین سبلیوس» فرماندار کانزاس که به‌نمایندگی از دموکرات‌ها این بیانیه را قرائت کرد، به همین کف‌زدن‌های بدون دلیل گروهی از جمهوریخواهان اشاره کرد و گفت: مردم آمریکا می‌گویند این اظهارات بوش به ما ارتباطی ندارد. سخنگوی حزب دموکرات آمریکا تصریح کرد: «اقتصاد در حال کشمکش آمریکا نیاز به اقدامات سریع دارد و خانواده‌های آمریکایی دیگر حتی نمی‌توانند صورت حساب‌های روزمره خود را بپردازند.»