گروه بین‌الملل- این هفته، هفته‌ای مهم و بزرگ برای سیاست و اقتصاد ایالات متحده است. این هفته جورج‌بوش گزارش نهایی خود را از وضعیت سیاسی و اقتصاد ارائه می‌دهد. این سخنرانی سالانه که با حضور محافل فکری و مقامات قانونگذاری ایالات متحده برگزار می‌شود آخرین سخنرانی بوش به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود. اما این روزها ایالات متحده روزهای داغ رقابت‌های انتخاباتی برای تعیین دو نامزد نهایی ریاست جمهوری را پشت‌سر می‌گذارند. امروز همه چشم به رقابت جمهوری‌خواهان در فلوریدا دارند. در این انتخابات رودی جولیانی، کاندیدای پرسر و صدا و رادیکال جمهوری‌خواهان که تاکنون وضعیت مناسبی کسب نکرده است، امیدوار است که بتواند با کسب آرای موردنیاز خود را در کورس رقابت نگهدارد و او دست خالی از این ایالات آفتابی و ثروتمند بازنگردد اما نظرسنجی‌ها حکایت دیگری دارد و خبر از رقابت داغ و پرهیجان میان جان مک‌کین و مت‌رامنی دارد که به نظر می‌رسد مانع از تابیدن نور خورشید بر سرنوشت شهردار سابق نیویورک شوند.

بانک مرکزی ایالات متحده نیز قرار است امروز بار دیگر درباره نرخ بهره تصمیم بگیرد. بانک مرکزی ایالات متحده در هفته گذشته پس از سقوط بازارهای سهام در سراسر جهان در اثر نگرانی از کسادی اقتصادی در جلسه‌ای اضطراری نرخ بهره را ۷۵/۰درصد تنزل داد و آن را به ۵/۳درصد رساند. بازارها امیدوارند در جلسه امروز بانک بار دیگر نرخ بهره را ۲۵/۰درصد تنزل دهد. جلسه بانک دو روزه است و قرار است تصمیم بانک فردا (چهار‌شنبه) اعلام شود. روسای دولت‌های آفریقا قرار است در روز پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برای اجلاسی سه روزه گردهم آیند. قرار است این اجلاس با سخنرانی بان.‌کی.‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز به کار کند. به طور قطع توجه و تمرکز رهبران آفریقا بر آغاز خشونت در کنیا پس از اعلام نتایج انتخابات و نیز ادامه کشتار و خونریزی‌ها در دارفور کشور همسایه اتیوپی خواهد بود.

و اما مردم صربستان در روز سوم فوریه (یکشنبه) برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید پای صندوق‌های رای خواهند رفت. این انتخابات دو رقیب اصلی و مهم دارد. تومیسلاو نیکولیچ، یک ناسیونالیست طرفدار روسیه ۳۹/۰درصد آرا را در دور اول به دست آورده است و رقیب مخالف وی بوریس تادیچ، رییس جمهوری فعلی کشور که نظر و حمایت غربی‌ها را با خود دارد ۳۵/۰درصد آرا را کسب کرده است. تادیچ شدیدا غربگرا و طرفدار پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا است و شرط اصلی که اتحادیه اروپا برای پیوستن صرب‌ها به اتحادیه اروپا گذاشته است، روشن کردن وضعیت کوزوویی‌ها و در واقع به رسمیت شناختن استقلال آنها است. به نظر می‌رسد برنده هر یک از کاندیداها که باشند با اعلامیه استقلال استان کوزوو مواجه شوند.