خیز باراک اوباما برای «سه‌شنبه بزرگ»

گروه بین‌الملل- باراک اوباما انتخاب درون حزبی را در ایالت کارولینای جنوبی با به دست آوردن ۵۵درصد آرا از رقیب سرسخت خود کلینتون برد. به گزارش بی‌بی‌سی، هیلاری کلینتون در کارولینای جنوبی ۲۷درصد آرا و جان ادواردز که خود اهل این ایالت است، فقط ۱۸درصد آرا را کسب کردند. باراک اوباما پس از پیروزی در جمع طرفداران خود سخنرانی کرد و گفت: نتیجه انتخابات به بدبینانی که معتقدند آیوا یک اتفاق بود، داستان متفاوتی ارائه داد.

وی همچنین گفت: انتخابات اخیر، انتخابات میان جنسیت‌ها و زن و مرد نبود، انتخابات میان فقیر و غنی یا سیاه و سفید هم نبود، بلکه انتخابی میان آینده و گذشته بود. اشاره وی به مجادله لفظی میان او و هیلاری کلینتون بود که در جریان تبلیغات، این انتخابات را نژادی خواند. در واقع به نظر می‌رسد تاکید کلینتون‌ها بر کاندیدای سیاه به این دلیل است که در ایالت‌های غیر از کارولینا و یا لوئیزیانا برای اوباما مشکل درست کنند و رای سیاه‌پوست‌های آمریکایی به وی را در مقابل سفیدپوستان قرار دهند.

اوباما که مانند دیگر کاندیداها منتظر نتایج پنجم فوریه یا «سه‌شنبه بزرگ‌» است که قرار است مردم ۱۷ ایالت از جمله ایالت‌های مهم مانند نیویورک، ایلی‌نوی و کالیفرنیا به طور همزمان پای صندوق‌های رای بروند، گفت: در ۹ روز آینده نزدیک به نیمی از کشور این فرصت را دارند که به ما بپیوندند و بگویند از آنچه در واشنگتن مرسوم و معمول است، خسته‌ شده‌ایم. ما عطش تغییر داریم و آماده‌ایم که آن را باور کنیم.

به نظر می‌رسد که منظور وی از این سخنان قائل شدن تمایزی میان خود و کلینتون و نیز انتقاد از تاکتیک‌های تفرقه‌افکنانه وی در جریان مبارزات انتخاباتی بود. او گفت: حفظ وضع موجود، سیاستی است که حزب خاصی را نمی‌شناسد و حال طرفداران حفظ وضع موجود برای آن با همان ابزارهای قدیم که توجه ما را از مشکلات باز می‌دارد، می‌جنگند.

باراک اوباما در ایالت کارولینای جنوبی با رای و حمایت آفریقایی‌- آمریکایی‌ها که از هر پنج نفر، چهار نفر به وی رای داده بودند، پیروز شد. هیلاری کلینتون ۱۷درصد حمایت و رای آفریقایی- آمریکایی‌ها را توانست کسب کند. همچنین اوباما توانست یک چهارم آرای سفیدپوستان این ایالت را به دست آورد. این در حالی است که هیلاری کلینتون و جان ادواردز هریک کمتر از ۴۰درصد آرای این گروه را کسب کردند.

هیلاری کلینتون هم اعلامیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد، وی پیروزی اوباما را تلفنی تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است. خانم کلینتون در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: حالا همه چشم‌ها به تنسی دوخته شده است که قرار است همراه با دیگر ایالت‌ها در روز پنجم فوریه پای صندوق‌های رای بروند. وی گفت: انتخابات مقدماتی در آمریکا به این معنا است که میلیون‌ها آمریکایی می‌خواهند صدایشان شنیده شود.

بیل کلینتون، رییس جمهوری سابق ایالات‌متحده که به نفع همسرش مبارزه تبلیغاتی جدی را آغاز کرده است، در میسوری گفت: اوباما در کارولینای جنوبی، مبارزه‌ای جوانمردانه را برده است. میزان آرای به صندوق ریخته شده در کارولینای جنوبی یک رکورد به شمار می‌رود. روز شنبه ۰۰۰/۵۳۰نفر برای دموکرات‌ها رای خود را به صندوق ریختند، این در حالی است که در سال ۲۰۰۴ دموکرات‌ها فقط ۰۰۰/۲۸۰رای داشتند.

تحلیل‌گران معتقدند، پیروزی در کارولینای جنوبی موقعیت اوباما را پس از دو شکست پیاپی در نوادا و نیوهمشایر احیا کرد و همچنین ادامه رقابت میان این دو را در روز پنجم فوریه داغ‌تر و مهیج‌تر کرده است. هیلاری کلینتون از آنجایی که امیدی به رای در کارولینای جنوبی نداشت، قبل از شمارش آرا این ایالت را به مقصد تنسی برای پیگیری تبلیغات خود در خارج از این ایالت ترک کرد و حتی برای طرفداران خود سخنرانی نکرد. این در حالی است که اوباما و ادواردز هر دو سخنرانی‌هایی برای مردم ترتیب دادند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کماکان اقتصاد مهم‌ترین بحث در انتخابات بوده است. حدود یک‌چهارم عموم به بیمه‌های تامین اجتماعی اشاره کرده‌اند و نیز از هرپنج نفر، یک نفر به جنگ عراق اشاره کرده است.