مخالفت پوتین با استقلال کوزوو

خبرگزاری مهر- رییس‌جمهوری روسیه به مقام‌های صربستان اطمینان خاطر داد که موضع مسکو در مخالفت با استقلال یک جانبه کوزوو تغییر نخواهد کرد.

به گزارش رسانه های روسیه، ولادیمیر پوتین طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو پس از دیدار با مقام‌های صربستان، گفت: طی تبادل نظری که انجام شد، ما بار دیگر تاکید کردیم که روسیه قاطعانه مخالف اعلام یکجانبه استقلال کوزوو است. به گفته وی، مردم صربستان می‌توانند یقین داشته باشند که روسیه دوست و شریکی قابل اطمینان برای آنان است.

کوزوو که بخشی از خاک صربستان است و هم اکنون از سوی سازمان ملل اداره می‌شود اعلام کرده است که درصدد اعلام استقلال یکجانبه است و این موضع پریشتینا مورد حمایت غرب به ویژه آمریکا نیز قرار گرفته است، اقدامی‌که روسیه و صربستان به شدت مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

در همین ارتباط مقام‌های عالیرتبه صربستان از جمله«بوریس تادیچ» رییس‌جمهوری این کشور و«وجیسلاو کوشتونیتسا» نخست وزیر نیز در مذاکرات خود با پوتین، از روسیه به خاطر موضع اش در قبال عدم اجازه به اعطای یکجانبه استقلال به کوزوو تشکر کرده و تاکید کردند که برای صربستان این یک مساله اصولی است. تادیچ گفت: صربستان از موضع روسیه در قبال کوزوو تقدیر می‌کند، چرا که بلگراد بدون این موضع به دشواری می‌تواند از منافع خود در قبال کوزوو دفاع کند. وی درعین حال اعلام کرد که کشورش از منافع خود در خصوص کوزوو با تکیه بر قوانین بین المللی دفاع خواهد کرد.

تادیچ ضمن تاکید بر نزدیکی دو ملت روسیه و صربستان افزود: من مطمئنم که نزدیکی ملل و زبان دو کشور نیز به تعمیق روابط میان ما کمک می‌کند.

در این دیدار و در ادامه رییس‌‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که سند همکاری میان روسیه و صربستان در زمینه انرژی نفت و گاز که بعد از مذاکرات در کرملین به امضا رسید برای هر دو کشور حائز اهمیت بوده و اجازه می‌دهد که روابط تجاری- اقتصادی توسعه یابند.