گروه بین‌الملل- احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه تعطیلات آخر هفته و نیز جلسه بانک مرکزی، باعث تنزل شاخص‌های وال‌استریت در آخرین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، گزارش سود کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت در صبح روز جمعه موجب فعالیت و رونق جلسه صبح وال‌استریت شد. کمپانی مایکروسافت اعلام کرد که سود آن در سه ماه چهارم سال ۷۵/۰درصد افزایش داشته است که عمدتا متکی به فروش در آن سوی آب‌ها بوده است. اما رونق ساعات اولیه صبح عمر کوتاهی داشت و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند که در روزهای پرنوسان که نگرانی‌های اقتصادی کاملا برطرف نشده است، احتیاط پیشه کنند تا بخشی از سودی را که در دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه به دست آورده‌اند، حفظ کنند. تحلیل‌گران هم معتقدند فعالیت اصلی بازار از هفته آینده آغاز می‌شود که تصمیم بانک مرکزی درباره نرخ بهره در دو روز آخر ماه ژانویه اعلام می‌شود. تحلیل‌گران معتقدند بانک مرکزی در جلسه آینده باز هم نرخ بهره را کاهش خواهد داد. انتظار می‌رود این بار نرخ بهره ۵/۰درصد تنزل یابد. وال‌استریت در هفته آینده پس از اینکه خبر بانک مرکزی در مورد نرخ بهره را دریافت کرد، در روز جمعه منتظر خبر مربوط به اشتغال است. به همین دلیل تحلیل‌گران بازار معتقدند تنزل روز جمعه بازار نوعی تعدیل و تصحیح عملکرد در فعالیت بازار پس از دو روز رونق است.

به هر حال بازار در‌حال‌حاضر نسبت به هر خبری حساس است و واکنش نشان می‌دهد. در یک سال اخبار و اتفاقات باید کاملا صیقل داده می‌شدند تا بتوانند بر بازار تاثیر بگذارند؛ اما در سال‌جاری به محض اینکه خبری منتشر می‌شود، واکنش از پی آن می‌آید. بازارها هنوز آرامش و ثبات لازم را به دست نیاورده‌اند و مطمئن نیستند که جریان مثبت بازار چه اندازه دوام می‌آورد و اگر تنزل آغاز شد، آن جریان منفی چگونه پایان می‌پذیرد. به ویژه آنکه به نظر می‌رسد بحرانی که در‌حال‌حاضر موسسات بانکی با آن مواجه هستند، به سادگی پایان نپذیرد. براساس گزارش بارکلین بانک در انگلیس بانک‌ها باید حدود ۱۴۳میلیارد دلار پول دریافت کنند تا بتوانند بحران اعتبارات را پشت سر بگذارند. بانک‌های بزرگ جهان تاکنون اعلام کرده‌اند حدود ۱۰۰میلیارد دلار ضرر داده‌اند. شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۱۷۱واحد یا ۳۸/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۲۲۰۷ رسید. این در حالی است که شاخص داوجونز در ساعات اولیه صبح حداقل یک‌درصد سود به دست آورد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۱واحد یا ۵۹/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۳۰ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک به‌رغم گزارش سود خوب مایکروسافت ۳۵واحد یا ۴۷/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۳۲۶ رسید. اما کل هفته را شاخص‌های وال استریت برای اولین‌بار در سال جدید با افزایش سپری کردند.

شاخص سهام داوجونز هفته را با ۱۰۸واحد یا ۸۹/۰درصد سود به پایان برد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵واحد یا ۴۱/۰درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی دفاتر خود را با ۴واحد یا ۵۹/۰درصد ضرر بست تا چشم امید به هفته‌های آینده داشته باشد. در اروپا شاخص FTSE لندن روز جمعه را با ۱۲/۰درصد ضرر به پایان برد. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۰۶/۰درصد ۷۶/۰درصد از دست دادند.

قیمت نفت خام در بازارهای بین‌المللی ترقی یافت و روز جمعه هر بشکه نفت خام با ۳۰/۱دلار افزایش به ۷۱/۹۰دلار رسید. ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب در نوسان بود، اما پیش‌بینی می‌شود اگر بانک مرکزی نرخ بهره را باز هم کاهش دهد، ارزش دلار کاهش و قیمت طلا افزایش پیدا کند.