گروه بین الملل - رومانو پرودی، نخست وزیر چپ گرای ایتالیا استعفا کرد. رومانو پرودی پس از آنکه نتوانست برای کابینه ترمیم یافته خود از مجلس سنای ایتالیا رای اعتماد بگیرد، استعفای خود را تقدیم جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهوری این کشور کرد.

به دنبال یک رسوایی قضایی در ارتباط با مافیا، کلمنته مستلا وزیر دادگستری ایتالیا ناگزیر از استعفا شد. او که رهبری یکی از احزاب دولت ائتلافی پرودی را برعهده داشت، با خروج از کابینه، دو وزیر دیگر را نیز با خود بیرون کشید. در نهایت به دلیل ترمیم سه وزارتخانه، رومانو پرودی مجبور شد تا مجددا برای کسب رای اعتماد برای دولتش اقدام کند. این در شرایطی بود که رییس جمهوری ایتالیا پیش تر درخواست کرد تا به دلیل مساعد نبودن شرایط پرودی استعفا کرده و از مواجهه با رای اعتماد مجدد خودداری ورزد.

رومانو پرودی در یک سخنرانی احساسی پیش از رای گیری اخطار داد که شکست برای دولت به معنی یک خلاء سیاسی فلج‌کننده برای چندین هفته خواهد بود. یعنی تا زمان تشکیل یک ائتلاف تازه یا برگزاری انتخابات. وی گفت که کشور باید حرکت خود را حفظ کند و حمایت از دولت اجازه خواهد داد تا اوبه سرعت به اصلاحات انتخاباتی، تجدید قوای اقتصادی و نقش کشور در امور بین‌المللی رسیدگی کند.

دولت پرودی در حالی نتوانست رای اعتماد مجدد سنای ایتالیا را کسب کند که تنها ۵رای برای این منظور کم داشت.

جریان راست گرای سنا به رهبری سیلویو برلوسکونی نقش اساسی در این نتیجه داشت. به گزارش بی بی سی برلوسکونی پس از این تحولات در خانه شخصی خود در رم ضیافت شامی‌بر پا کرد. با استعفای پرودی و سقوط دولت چپ میانه، اکنون راه برای بازگشت به قدرت برلوسکونی هموار شده است. رومانو پرودی تنها ۲۰ ماه قدرت را در ایتالیا در دست داشت، اما در این مدت نتوانست به اوضاع اقتصادی آن‌گونه که وعده داده بود، سامان دهد. ایتالیا یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری و کمترین رشدهای اقتصادی را در میان کشورهای عضو حوزه یورو دارد.

جورجیو ناپولیتانو، رییس‌جمهوری ایتالیا، اکنون باید بین دو گزینه اعلام انتخابات زودهنگام یا انتصاب یک دولت موقت یکی را انتخاب کند. در گزینه اول رییس جمهوری پارلمان را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود؛ در این حالت حزب راست میانه شانس بزرگی برای پیروزی و تشکیل دولت دارد.

در حالت دوم یکی از روسای مجلس سنا یا پارلمان به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب می‌شود و تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات پارلمانی زمام امور را در دست می‌گیرد.

تحلیل گران گزینه سومی‌را هم مطرح کرده‌اند و آن این است که ناپولیتانو بار دیگر پرودی را مامور تشکیل کابینه کند. این گزینه می‌تواند اتفاقات پیش‌بینی نشده فراوانی را به دنبال داشته باشد. چه آنکه حزب مخالف به شدت دولت را تحت فشار قرار خواهد داد.