جورج سوروس: رکود اقتصادی آمریکا محتمل است

گروه بین‌الملل - جورج سوروس میلیاردر آمریکایی اعلام کرد: برای من بسیار دشوار است که قبول کنم خطر رکود از اقتصاد آمریکا و بریتانیا دور شده است. این سرمایه‌گذار وال استریت در گفت‌و‌گو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: من از اقدام بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، حمایت می‌کنم. این کار توانست شاخص‌های بورس‌های جهان را تقویت کند؛ اما نمی‌توان مطمئن بود که در درازمدت این کاهش نرخ بهره سودمند باشد. بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی که در ۲۶سال گذشته بی‌سابقه بود نرخ بهره را به میزان ۷۵/۰درصد کاهش داده و به ۵/۳درصد رساند. این کار برای کاهش ریسک در افتادن اقتصاد ایالات‌متحده به ورطه رکود و ایجاد ترک در بازارها انجام شد.

جورج سوروس در ادامه خطاب به مقامات اقتصادی ایالات متحده گفت: شما باید بازارها را نجات دهید وگرنه امکان بروز رکودی که در دهه ۱۹۳۰ اتفاق افتاد وجود دارد. مالک بنیاد سرمایه‌گذاری سوروس در ادامه گفت: آشفتگی کنونی که در بازارهای مالی و بورس‌ها دیده می‌شود نشانه‌ای از چرخش سرمایه‌های جهانی به سوی جهان در حال توسعه است.

جورج سوروس خود یکی از پیشگامان سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آید. بسیاری عقیده دارند که بحران مالی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷ با اقدامات او در کشور مالزی آغاز شد.

سوروس در ادامه گفت: من انتظار یک رکود اقتصادی گسترده جهانی را ندارم بلکه من به دنبال این هستم که سرمایه‌های جهانی در حال حرکت از ایالات متحده به کدام سو هستند، یکی از این مناطق می‌تواند چین باشد. وی افزود: مقامات اقتصادی آمریکا بیش از بیست سال است که به بازارهای سهام اعتماد و به آن تکیه کرده‌اند، اما بهتر است اکنون دست از این اعتماد برداشته و آن را نجات دهند.

جورج سوروس علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در وال‌استریت، یکی از شناخته‌شده‌ترین میلیاردرهای فعال در بازار مبادلات الکترونیک امروز به حساب می‌آید.