تبعات رکود اقتصادی آمریکا جدی است

گروه بین‌الملل- سقوط بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان به ویژه شرق آسیا موجب شد تا رییس صندوق بین‌المللی پول در برابر این مساله موضع‌گیری کرده و در مورد آینده اقتصاد جهان هشدار بدهد.

دومنیک استراوس کان، در اولین موضع‌گیری رسمی خود پس از در دست گرفتن کنترل صندوق بین‌المللی پول گفت: مساله رکود اقتصادی ایالات متحده جدی است و تبعات جدی نیز برای اقتصاد جهان دارد. دومنیک استراوس کان که در فرانسه به سر می‌برد، گفت: این رکود اقتصاد کشورهای توسعه یافته را هدف قرار داده است. همه کشورهای جهان از کند شدن آهنگ رشد اقتصادی ایالات متحده زیان خواهند دید. اکنون می‌توان گفت که کشورهای توسعه یافته از این اتفاق آسیب دیده‌اند.

رییس صندوق بین‌المللی پول که پس از دیدار با نیکولاسارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه سخن می‌‌گفت، افزود: در حال حاضر کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور وضعیت رشد اقتصادی خوبی دارند و به رشد اقتصادی جهان کمک می‌کنند، اما با تداوم رکود در آمریکا رشد اقتصادی آنها نیز کاهش پیدا می‌کند.

دومنیک استراوس کان با بی‌ثمر خواندن طرح جورج بوش برای به تحرک واداشتن اقتصاد ایالات متحده گفت: بازارهای سهام به طرح پیشنهادی آقای بوش واکنش مثبتی نشان ندادند. به عقیده استراوس‌کان این واکنش منفی به طرح ۱۴۰میلیارد دلاری بوش برای نجات اقتصاد آمریکا از قبل قابل پیش‌بینی بود.

صندوق بین‌المللی پول پیش از این نیز در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ تحت تاثیر قیمت بالای نفت و رکود احتمالی اقتصاد ایالات متحده هشدار داده بود.