گروه بین‌الملل- نانسی پلوسی رییس کنگره و رهبران دو حزب آمریکا قرار است با جورج بوش ملاقات کنند و درباره معافیت مالیاتی، کاهش مالیات‌ها و کمک‌های اشتغالزایی بحث و گفت‌وگو کنند. به گزارش رویتر از واشنگتن، به نظر می‌رسد پرزیدنت بوش و مقامات ارشد کنگره درباره طرح حمایتی و تقویتی فوری ۱۴۰میلیارد دلاری برای رهاندن اقتصاد کشور از ورطه کسادی توافق دارند. به همین دلیل در میان طرفین انعطافی وجود دارد که سال قبل درباره مباحث بودجه، مالیات‌ها و بیمه کودکان وجود نداشت. علاوه بر این قرار است قانون‌گذاران در تعطیلات آخر هفته در مصاحبه‌های تلویزیونی ظاهر شوند و درباره شرایط اقتصادی و اقداماتی که قرار است آنها اتخاذ کنند، برای مردم صحبت کنند.

سناتور چارلز شولر به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: روحیه‌ای از مصالحه و اتفاق‌نظر در حال حاضر در واشنگتن وجود دارد، روحیه‌ای که باعث شده است ‌اختلافات را کنار بگذاریم، زیرا اقتصاد در شرایط مناسبی نیست. بسیاری از دموکرات‌ها با کاهش مالیات بنگاه‌های اقتصادی موافق نیستند، اما هیچ کس هم نمی‌خواهد روی ماسه نقاشی بکشد.

بوش روز جمعه طرح تقویتی خود را به کنگره ارائه داد. در این طرح با اینکه تاکنون جزئیات آن منتشر نشده است، کاهش مالیات هم برای خانوارها و هم برای فعالیت‌های اقتصادی لحاظ شده است. اما دموکرات‌ها در جزئیات با بوش اختلاف‌نظر دارند، آنها حمایت و معافیت مالیاتی بیشتری برای میلیون‌ها خانوار آمریکایی که درآمد کمی دارند، پیشنهاد می‌کنند. آنها همچنین اعطای هزینه غذا و درمان به خانواده‌های فقیر و ناتوان را هم در نظر دارد.

به نظر می‌رسد به‌رغم اختلافات و مجادلات اولیه، در حال حاضر دوطرف به دلیل شرایط اضطراری کنونی، مذاکرات مناسبی را پشت‌سر گذرانده‌اند، جمهوری‌خواهان و بوش دیگر بر روی طرح کاهش مالیاتی بوش تاکید نمی‌کنند و دموکرات‌ها از کاهش مالیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی حمایت کرده‌اند. در طرح بوش بنگاه‌ها می‌توانند برای ۵۰درصد از درآمد خود مالیات پرداخت نکنند.

کمک به مردم در شرایط کنونی از مهم‌ترین انگیزه‌های بازیگران سیاسی و نیز تصمیمات آنها است. اما در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی، نحوه عمل دو حزب می‌تواند نسبت به جذب و یا دفع آرای مردم برای هم‌مسلکان آنها موثر باشد.