گروه بین‌الملل- مجمع جهانی اقتصاد امسال نیز طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ ژانویه در دهکده توریستی داووس سوئیس در دامنه‌ رشته کوه‌های آلپ برگزار می‌شود. همه‌ساله سران سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان و شخصیت‌های تاثیرگذار در روند جهانی در گردهمایی مجمع جهانی اقتصاد حضور پیدا کرده و در مورد مسائل مورد علاقه جامعه جهانی و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی جهانیان به ویژه در حوزه اقتصاد گفت‌وگو می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران اگرچه اجلاس سالانه داووس هیچ‌گونه ضمانت اجرایی و بیانیه‌ای دربرندارد، اما موضوعات مطرح شده در آن به نوعی الگوی اقتصادی جهان را در سال پیش‌روی آن طراحی می‌کنند. از این رو است که مجمع جهانی اقتصاد جایگاهی ویژه در میان اجلاس‌های اقتصادی با گستره بین‌المللی دارد. پرفسور کلاوس شواب، اقتصاددان و بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد در کنفرانس خبری این دوره از اجلاس داووس گفت: مجمع داووس فرصتی است تا نقش‌آفرینان عرصه سیاست و اقتصاد الگوهای آزمایش شده خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند. ما در این اجلاس نگاهی ویژه به کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور خواهیم داشت. این می‌تواند یک فرصت بسیار خوب برای جهانی شدن باشد.

هیات‌رییسه امسال مجمع جهانی اقتصاد را کلاوس شواب، تونی‌بلر، هنری کیسینجر، دیوید اورلی، مدیرعامل شرکت نفتی شورون، ونگ جیانژو، مدیرعامل چایناموبایل، جیمز دیمون، مدیرعامل موسسه مالی جی‌پی‌مورگان و ایندرانویی، مدیرعامل شرکت پپسی‌کولا تشکیل می‌دهند. بیل کلینتون، کوفی‌عنان، سارکوزی، گوردون براون، برندگان ادوار مختلف نوبل و همچنین هنرمندان مطرح و ال‌گور برنده سال ۲۰۰۷ جایزه صلح نوبل از دیگر شرکت‌کنندگان در اجلاس امسال هستند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که از کشورمان سیدمحمد خاتمی، مجتبی ثمره‌هاشمی، محمدباقر قالیباف و محمد خوش‌چهره در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد حضور پیدا خواهند کرد.