ایسنا- نخست‌وزیر انگلیس در سفر به چین، ابتکارات خود را برای قرار دادن لندن به عنوان اولین شریک تجاری - اقتصادی چین آغاز کرد. وی در این سفر پیشنهاد کرد که انگلیس به پایگاهی برای توزیع بودجه این کشور آسیایی برای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی تبدیل شود. گوردون براون، نخست وزیر انگلیس که در سفر به چین هیاتی بلندپایه از رهبران تجاری این کشور را به همراه دارد، هم چنین دفتر محلی بازار بورس لندن را در چین افتتاح کرد.

براون در دیدار با ون جیابائو، نخست وزیر چین، در مورد همکاری‌های آموزشی، تغییرات جوی و مسائل مختلف تبادل نظر کرد و از تاسیسات تولید انرژی موافق و سازگار با محیط‌زیست دیدار کرد. در این ایستگاه به جای ذغال‌سنگ از گاز طبیعی استفاده می‌شود. ون جیابائو در این دیدار تصریح کرد که پکن حدود ۶۰ الی ۷۰میلیارد دلار بودجه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی اختصاص داده است. وی تصریح کرد: بازارهای انگلیس سودهای چشمگیری را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی که به قوانین بازارهای تجاری ما احترام می‌گذارند، مهیا می‌کنند. براون افزود: تجارت راهی یک طرفه نیست و ما همان‌طور که کالاهای زیادی وارد می‌کنیم، خدمات اقتصادی صادر می‌کنیم.

براون و ون جیابائو همچنین ابراز امیدواری کردند که روابط تجاری دو جانبه میان دو کشور تا ۵۰درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۱۰ به ۶۰میلیارد دلار برسد که این رقم در سال گذشته ۴۰میلیارد دلار بود.