ایسنا- کاندولیزارایس، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، نیکلاس برنز از سمت خود به عنوان معاون وزیر خارجه این کشور کناره‌گیری می‌کند.

نیکلاس برنز سومین مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا و مقامی که نقش مهمی در افزایش فشارها برای اعمال تحریم‌ علیه ایران را داشت، قرار است استعفا کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ویلیام برنز سفیر آمریکا در مسکو قرار است جانشین نیکلاس برنز شود. وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که این دو مقام آمریکایی هیچ نسبتی با هم ندارند.

همچنین کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در اعلامی غیر منتظره گفت: نیکلاس برنز پس از ۲۶ سال فعالیت دیپلماتیک تصمیم گرفته که از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کند.

رایس که نیکلاس برنز در کنار وی بود، اظهار داشت: نیکلاس برنز این تصمیم را اتخاذ کرده که هم اکنون زمان مناسب برای توجه بیشتر به خانواده‌اش است و در حالی که کناره‌گیری‌اش از این سمت برای ما ناراحت کننده می‌باشد اما مطمئنا تصمیمی که وی گرفته برای ما محترم است.

استعفای نیکلاس برنز در حالی انجام شده است که سیاست خارجی دولت جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تاکنون ناکام بوده است.

در همین حال، کریستوفر داد، سناتور دموکرات نیز خاطرنشان کرد: امیدوارم که کناره‌گیری نیکلاس برنز به مشکلات سیاست خارجی جورج بوش اضافه نکند.