ناکجا آباد مهاجران

گروه بین‌الملل - مهاجرت به واژه‌ای کاملا حساسیت‌برانگیز در کشورهای ثروتمند تبدیل شده است.

برای مدت‌ها، ایالات متحده مقصد بسیاری از مهاجران جهان از آمریکای لاتین و آسیا بوده است. مهاجران آفریقایی به دلیل نزدیکی به اروپا و نیز نزدیکی و آشنایی فرهنگی به دلیل سال‌ها حضور استعمارگران اروپایی در این کشورها، به اروپا تمایل بیشتری داشتند. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس تعداد مهاجران آفریقایی زیاد است.

سیل جمعیت جهان همواره رو به سوی بازار داشته است، جایی که پول خود را سرمایه‌گذاری کرده و بتواند کار خود را بفروشد.

جریان مهاجرت در سال‌های اخیر البته اندکی تغییر کرده است و کشورهایی که خود قبلا در صدر فهرست قرار داشتند مانند ایرلند و سوئد، در حال حاضر در زمره کشورهایی قرار دارند که خود مهاجر می‌پذیرند. به نحوی که سوئد قوانین مهاجرت خود را اندکی سخت‌تر کرده است.

در حالی که سیل مهاجران به ایالات متحده باعث شکوفایی اقتصادی و پویایی جامعه ایالات متحده شد، در برخی دیگر از کشورها مانند فرانسه، مهاجران به معضلی برای تهدید هویت و بنیان جامعه تبدیل شده‌اند.

با این همه براساس تحلیل‌های اقتصادی، ورود مهاجران به اقتصاد کشورها کمک می‌کند، صرف‌نظر از این که جریان سیال نیروی انسانی دسترسی به سرمایه و شغل را برای جمعیت جهان آسان‌تر می‌کند و از طرفی تاثیر مثبت بر روند کاهش فقر در جهان خواهد داشت.

براساس آخرین آمار سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اروپا که در مجله اقتصادی اکونومیست منتشر شده است، در سال ۲۰۰۵ استرالیا، سوئیس و کانادا سه مقصد محبوب مهاجران بودند و تعداد جمعیت خارجی این کشورها به ترتیب ۸/۴، ۸/۱ و ۹/۵درصد بوده است.