ایسنا- حزب مخالف کنیا در اولین پیروزی پارلمانی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجالی این کشور، پس از یک رای‌گیری موفق شد سمت ریاست پارلمان را تصاحب کند.

کاندیدای حزب مخالف کنیا در رقابتی نزدیک و تنها با چهار رای بیشتر نسبت به کاندیدای حزب حاکم موسوم به حزب اتحاد ملی، به عنوان فرد پیروز معرفی شد. کنت مارنده، کاندیدای پیروز طی سخنانی در جلسه معارفه خود با تاکید بر اینکه حزب مخالف (بزرگ‌ترین حزب پارلمان) هم اکنون تسلط قابل توجهی به‌دست آورده، گفت: ما وظیفه داریم تا از دموکراسی حمایت کنیم.

وی افزود، در حالی‌که اقلیت پارلمان باید نظرات خود را اعلام کند، اکثریت باید اراده و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد.

این پیروزی موفقیتی دلچسب برای حزب مخالف کنیا تحت رهبری رایلا اودینگا، کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

اودینگا معتقد است که اموای کیباکی، رییس‌جمهوری کنیا و کاندیدای پیروز انتخابات، با تقلب در انتخابات پیروز شده است.

درگیری‌های کنیا تاکنون ۷۰۰ کشته و ۲۶۰هزار آواره بر جای گذاشته است.

اما نایروبی، پایتخت کنیا، به دلیل برگزاری جلسه پارلمانی تقریبا در آماده‌باش کامل به سر برد به طوری‌که نیروهای پلیس و یگان‌های حفاظتی پارلمان به طور گسترده در سطح شهر مستقر شده بودند.

قبل از ادای سوگند رییس پارلمان در حضور نمایندگان، آنها وارد یک جنگ لفظی شدند.

در این جلسه ویلیام روتو، مشاور و دست راست اودینگا خطاب به جناح دولت فریاد زد: شما آرا را دزدیدید. جناح حاکم نیز حزب مخالف را به استفاده از ارعاب و تهدید متهم کرد.

به‌رغم نگرانی‌ها برای بروز خشونت‌های مجدد، رایلا اودینگا، درخواست‌های رهبران مذهبی برای لغو تظاهرات دیروز را رد کرده است.

در همین حال، سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل به دلیل ابتلای شدید به بیماری آنفلوآنزا سفر خود به کنیا به منظور میانجیگری برای پایان دادن به بحران‌ها را چند روز به تعویق انداخت.

این مساله ضربه دیگری به تلاش‌ها برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی کنیا به شمار می‌آید.