شغل وال‌استریتی آقای بلر

گروه بین‌الملل- تونی‌بلر از دیروز شغل جدید خود را به عنوان مشاور ارشد بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان در وال‌استریت آغاز کرد. مذاکرات مقدماتی این پست حساس در هفته گذشته نهایی شده بود و تونی‌بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، اولین شغل اقتصادی خود را رسما به عهده گرفت. در میان روسای دولت‌های بزرگ کمتر کسی را می‌توان همانند تونی‌بلر یافت که تا این اندازه پس از دوران صدارتش مورد توجه محافل سیاسی و اقتصادی قرار گرفته باشد. به مجرد خداحافظی تونی‌بلر از خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد مشاغل آتی او آغاز شد. تونی‌بلر در اولین گام به تقاضای ایالات‌متحده پست نمایندگی مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه را برعهده گرفت. به اعتقاد بسیاری، این یک پست تشریفاتی بود که جورج بوش به پاس همراهی تونی‌بلر در جنگ علیه تروریسم به خصوص جنگ عراق، به او واگذار کرد. چگونگی حضور تونی‌بلر در روند گفت‌وگوها و وضعیت بحرانی سرزمین‌های اشغالی عملا چنین ایده‌ای را ثابت کرد. بلر هرگز نتوانست در قامت یک هدایت‌کننده بزرگ، این مذاکرات را هدایت کند و از زمان نمایندگی کمیته چهارجانبه صلح از سوی بلر تاکنون عملا هیچ گام مثبتی در راستای تحقق صلح پایدار در فلسطین برداشته نشده است.

اکنون تونی‌بلر اولین شغل اقتصادی خود را آغاز کرده است. در میان نخست‌وزیران بریتانیا، تونی‌بلر به فردی شهره است که سبب‌ساز احیای اقتصادی بریتانیا در اواخر دهه ۹۰ میلادی شد. به گزارش منابع خبری، تونی‌بلر در بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان به مدیران این شرکت مشاوره‌های راهبردی ارائه خواهد کرد.

جی پی‌ ‌مورگان، رییس بانک جی‌پی مورگان در مورد این همکاری گفت: بانک ما از این همکاری بسیار مفتخر است و تونی‌بلر سرمایه‌ای ارزشمند خواهد بود که شرکت از او سود فراوانی می‌برد. به گفته مدیرعامل جی‌پی مورگان، تونی‌بلر قرار است در خصوص سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به خصوص شرق دور و خاورمیانه به این موسسه مشاوره بدهد. همچنین در خصوص مسائل مربوط به جهانی شدن و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه نیز، بانک جی‌پی مورگان از وجود تونی‌بلر استفاده خواهد کرد.

تونی‌بلر در حالی شغل خود در وال‌استریت را آغاز کرده است که از او به عنوان اولین رییس اتحادیه اروپا که از قدرتی همانند رییس‌جمهوری برخوردار است، یاد می‌شود. براساس معاهده اروپا که در حال تایید از سوی اعضای این اتحادیه است، پست ریاست دوره‌ای شش‌ماهه که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف شده و ساختار جدیدی با حضور رییسی برای اتحادیه اروپا به مدت ۵/۲سال جایگزین آن خواهد شد. برخی کشورهای صاحب نفوذ اروپا در اتحادیه همچون فرانسه و بلژیک از کاندیداتوری تونی‌بلر برای ریاست پست اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند.