مت رامنی پیروز جمهوری‌خواهان در میشیگان

گروه بین‌الملل- مت رامنی، میلیاردر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا سرانجام توانست در انتخابات ایالتی میشیگان با به دست آوردن ۳۹درصد آرا، در جای اول بایستد.

با برنده شدن رامنی در میشیگان مثلث رقابت جمهوری‌خواهان برای انتخابات نامزد نهایی این حزب، شکل گرفت. به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور جان مک‌کین که در نیوهمشایر رای اول جمهوری‌خواهان را به دست آورده بود، در میشیگان با به دست آوردن ۳۰درصد آرا نفر دوم شد.

وی پیروزی مت رامنی را در این انتخابات تبریک گفت و افزود: او سخت برای برنده شدن در میشیگان تلاش کرده بود. مایک هوکابی با ۱۶درصد نفر سوم و ران پل با به دست آوردن ۶درصد، نفر چهارم انتخابات شدند.

با اینکه بسیاری از تحلیل‌گران شانس

رودی جولیانی را در ایالت‌های بزرگ مانند نیویورک زیاد می‌دانند، اما وی با کسب ۳درصد آرا در میشیگان ادامه حضورش در رقابت‌ها، در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

مت رامنی با این پیروزی، شکست خود را در آیوا و نیوهمشایر جبران کرد. علاوه‌بر برخورداری از امتیاز «همشهری بودن» تحلیلگران معتقدند ستاد انتخاباتی رامنی در انتخابات میشیگان بیشتر و بهتر سازماندهی شده بودند و به همین دلیل نتیجه دلخواه را به دست آورد. مت رامنی در حضور هوادارانش گفت: یک هفته قبل، پیروزی به نظرم ناممکن آمد، اما حالا من می‌توانم برای مردم آمریکا درباره هرچه دوست دارند، سخن بگویم.

جان مک کین هم پس از اعلام نتایج گفت، دقایقی پس از انتخابات نیوهمشایر، من فکر می‌کردم این مبارزه شاید آسان‌تر باشد، اما هیچ چیز معلوم نیست. هرچند ما نتیجه خوبی گرفتیم و در عین حال نشان دادیم که از مبارزه هراسی نداریم.

جان‌هوکابی هم به مت رامنی به دلیل برنده شدن در انتخاباتی سخت تبریک گفت و افزود: او به نتایج انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی که قرار است در روز شنبه برگزار شود امیدوار است. هوکابی فرماندار پیشین ارکانزاس بوده است. در نظرسنجی‌ها، هوکابی و جان مک‌کین در صدر قرار داشتند.

مت رامنی امیدوار است بتواند خود را در مکان سوم تثبیت کند.

مت رامنی در انتخابات آیوا در حالی که گفته می‌شود بیش از ۹میلیون دلار هزینه تبلیغات کرده است، نتیجه خوبی به دست نیاورد. بسیاری از تحلیل‌گران پیروزی در میشیگان وی را به دلیل پدرش می‌دانند که فرماندار سابق ایالت میشیگان بوده است. همسرش نیز متولد این ایالت است. علاوه‌بر این تجربیات اقتصادی او در ایالتی که به دلیل افزایش بیکاری و وضعیت ‌صنعت اتومبیل‌سازی دچار مشکلات اقتصادی است، یکی از دلایل توجه مردم و رای به وی بود. مت‌رامنی شب خوشی را در میشیگان سپری کرد، اما تحلیل‌گران معتقدند، پیروزی وی در میشیگان به این معنا نخواهد بود که وی خواهد توانست به یکی از کاندیداهای جلودار رقابت‌ها تبدیل شود.

درواقع برنده شدن رامنی در انتخابات اخیر تنها عرصه رقابت را برای همه کاندیداهای جمهوری‌خواهان باز گذاشت. غیر از جان مک‌کین و هوکابی، فردتامپسون تمام توجه خود را به انتخابات کارولینای جنوبی معطوف کرده است و رودی جولیانی امیدوار است بتواند در فلوریدا و نیویورک نتیجه خوبی کسب کند؛ اما در حالی که انتخابات حزب جمهوری‌خواه در میشیگان برگزار شد، رقابت کاندیداهای دموکرات به دلیل اختلاف در کمیته ملی دموکرات‌ها حالتی شبیه لغو به خود گرفت. حزب دموکرات از اعزام هیات خود به این ایالت امتناع کرد، زیرا حزب دموکرات ایالت میشیگان تصمیم گرفته بود تا انتخابات ایالتی را زودتر برگزار کند.

باراک اوباما و جان ادواردز از شرکت در این انتخابات امتناع کردند و فقط هیلاری کلینتون در انتخابات شرکت کرد و توانست درصد قابل توجهی از آرا را کسب کند، اما اکثریت آرایی که به صندوق‌ها ریخته شده بود، آرای ممتنع بودند.

کاندیداهای دموکرات در حالی که انتخابات میشیگان برگزار می‌شد در لاس‌وگاس نوادا در مناظره انتخاباتی شرکت کردند. انتخابات در این ایالت در روز شنبه برگزار خواهد شد.

باراک اوباما و هیلاری کلینتون که در روزهای اخیر سخت درگیر مجادله لفظی نژادی شده بودند، قول ترک مخاصمه دادند. اوباما از اهمیت اتحاد به عنوان «مردم» گفت و خانم هیلاری کلینتون گفت: ما واقعا در حزب دموکرات یک خانواده هستیم.

این در حالی است که بیل کلینتون رییس‌جمهوری سابق آمریکا و همسر هیلاری کلینتون، باراک اوباما را کاندیدای تشکیلات حاکم خواند و از مردم نوادا خواست حمایت اتحادیه‌های کارگری از باراک اوباما را نقش بر آب کرده و در انتخابات درون حزبی در روز شنبه به همسرش هیلاری رای دهند، زیرا ا ز تجربه لازم برای تغییر و اصلاح برخوردار است.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، سه رقیب اصلی دموکرات‌ها؛ یعنی جان ادواردز، باراک اوباما و هیلاری کلینتون در موقعیتی برابر قرار دارند، هر چند اوباما با ۳۲درصد به فاصله میلی متری از خانم کلینتون (۳۰درصد) پیش است.