گروه‌ بین‌الملل- گزارش افزایش درآمد کمپانی آی.بی.ام باعث محو نگرانی‌های بازار در اولین روز هفته شد و سرمایه‌گذاران را برانگیخت تا با خوش‌بینی ناشی از درآمد بالای این کمپانی به خرید و فروش روی آورند.

به گزارش رویتر از نیویورک، مدیران آی.بی.ام در گزارش خود در روز دوشنبه اعلام کردند که سود کمپانی برخلاف پیش‌بینی‌ها در سه ماه آخر سال، حدود ۲۰درصد افزایش یافته است. خبر اعلام افزایش درآمد آی.بی.ام باعث افزایش ۴/۵ ارزش سهام آن کمپانی هم شد.

در واقع به طور معمول درآمد خوب کمپانی‌ها در سه ماه آخر سال کاملا عادی و قابل انتظار است؛ اما در سال گذشته بحران وام‌های Subprime و کسادی بازار مسکن بر اقتصاد ایالات متحده به طور کلی تاثیر بر جای نهاده است، چنانکه برخی از تحلیل‌گران معتقدند اقتصاد کشور در حال حاضر به ورطه کسادی لغزیده است.

با این همه آنچه به رونق درآمد آی.بی.ام کمک کرده است، فروش خوب آن در بازارهای آن سوی آنها است.

جزئیات گزارش درآمد این کمپانی قرار است در روزهای آتی منتشر شود؛ اما به هر حال بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، فعالیتی بین‌المللی دارند و می‌توانند گزارش‌های درآمد خوبی منتشر کنند، هرچند حاصل فعالیت آنها در بازار آمریکا نباشد.

اینکه کمپانی‌ها به اندازه کافی سود داشته باشند تا فعالیت معمول خود را در آمریکا هم دنبال کنند، باعث ایجاد اشتغال می‌شود که خود قطعا به بهبود وضعیت درآمد مردم کمک خواهد کرد.

با اینکه بازار در روز دوشنبه، جنب‌وجوش در معاملات را شاهد بود؛ اما نگرانی‌های وال‌استریت سرجای خود باقی است.

بازار تقریبا مطمئن از کاهش نرخ بهره است و تحلیل‌گران معتقدند ما انتظار داریم که به تدریج تورم به یک مشکل برای اقتصاد تبدیل شود؛ زیرا تقاضا برای کالاها در حال افزایش و قیمت برخی کالاها در حال افزایش است.اما برای اینکه از کسادی اقتصادی اجتناب کرد، چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره و تزریق پول به سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی وجود ندارد.شاخص سهام داوجونز که هفته پرفراز و نشیبی را در هفته گذشته پشت‌سر گذاشت، روز دوشنبه به لطف کارنامه خوب آی.بی.ام ۱۷۲ واحد یا ۳۶/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۷۷۸ رسید.

آی.بی.ام بزرگ‌ترین برنده مجموعه داوجونز بود. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۵ واحد یا ۰۹/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۱۶ رسید.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۸ واحد یا ۵۷/۱درصد به دست آورد و کار خود را برای روز دوشنبه در واحد ۲۴۷۸ به اتمام رساند.

تقویت ین در بازارهای بین‌المللی در برابر دلار از دلایل تنزل شاخص‌ در سهام در توکیو در روز سه‌شنبه بود و رونق روز دوشنبه وال‌استریت هم نتوانسته بود اطمینان و اعتماد را به بازار تزریق کند.

در بازارهای آسیایی، تنها بازار سهام توکیو نبود که روزی بد را گذراند، بازار سهام هنگ‌کنگ که تقریبا روزهای کسادی آن اندک است هم روز سه‌شنبه را با تنزل سپری کرده‌است. شاخص سهام نیکی یک‌درصد از دست داد و به زیر واحد ۱۴۰۰۰یعنی ۱۳۹۷۳ سقوط کرد. شاخص سهام توپیکس ۵/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۵۷رسید. بزرگ‌ترین بازنده روز سه‌شنبه توکیو کمپانی هوندا موتور بود که بیم از تنزل سود به دلیل کاهش ارزش دلار موجب ضرر زیادش در بازار شد. شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم ۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۶۰۷۲رسید.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل یافت. هرچه بازارها به موعد جلسه بانک مرکزی آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، ارزش دلار میل به کاهش بیشتری پیدا می‌کند. هر یورو روز دوشنبه به ازای ۴۸۶۶/۱دلار معامله شد که نسبت به روز جمعه در خود نیویورک که هر یورو به ازای ۴۷۷۵/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۱۷/۱۰۸ین بود. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۸۴/۱۰۷ ین معامله شد که کاهش ۴/۰درصدی ارزش دلار در برابر ین را نشان می‌دهد.