ایسنا- ملی‌گرایان تایوان (حزب مخالف) پیروزی قاطع خود را در انتخابات قانونگذاری جشن گرفتند تا با توجه به این پیروزی عزم خود را برای جانشین کردن یک ملی‌گرا به جای چن شویی بیان جزم کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب ملی‌گرای کومینتانگ (kmt) که به روابط نزدیک با چین تمایل دارد، به همراه هم‌پیمانان کوچکش ۸۶ کرسی از ۱۱۳ کرسی پارلمان تایوان (حدود ۷۰‌درصد) را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که حزب دموکراتیک پیشرو (DPP)، بیست و هفت کرسی کسب کرده است. در همین حال، چن شویی بیان رییس‌جمهوری تایوان و رییس‌ حزب دموکراتیک پیشرو، بلافاصله پس از اعلام نتایج نهایی از سمت ریاست این حزب کناره‌گیری کرد و این نتایج را «بدترین شکست» در تاریخ حزب دموکراتیک پیشرو توصیف کرد.

چن شویی بیان پس از پذیرفتن شکست در این انتخابات و دو ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تایوان، گفت: بسیار متاسف هستم، احساس خجالت می‌کنم.

حزب ملی‌گرای کومینتانگ در حالی در این انتخابات پیروز شد که به مردم تایوان قول داده بود اقتصاد بی‌رونق این کشور را بار دیگر رونق بخشد و روابط میان تایوان و چین را بهبود بدهد.

سیاست‌گذاری‌ها در دوران چن شویی بیان در مورد روابط با چین به گونه‌ای بود که خشم پکن را برانگیخته بود، چون این کشور به دنبال استقلال کامل از چین بود.

ماینگ جئو، کاندیدای ریاست جمهوری حزب ملی‌گرای کومینتانگ و پیشتاز نظرسنجی‌ها، در مورد جانشین احتمالی چن شویی بیان به دنبال پیروزی قاطعانه این حزب در انتخابات قانونگذاری تایوان قول داد که اگر رییس‌جمهوری شود، در راستای حصول توافق کامل صلح با پکن گام بردارد.

چین، تایوان را به عنوان بخشی از قلمروی خود می‌داند و اعلام کرده که اگر تایوان به چین نپیوندند، ممکن است با زور این کار را انجام بدهد.

ماینگ جئو در کنفرانس مطبوعاتی گفت: واضح است مردم تایوان به شدت به اعمال تغییرات در این کشور تمایل دارند.

در همین حال، چن شویی بیان پس از شکست حزبش در این انتخابات عازم گواتمالا و سنت لوسیا شد؛ دو کشوری که تایوان را با نام تایوان به رسمیت می‌شناسند.

چن شویی بیان پیش از ترک تایوان به قصد این دو کشور گفت: هیچ نشانی از کاهش تهدیدات نظامی و فشارهای دیپلماتیک توسط پکن علیه تایوان دیده نمی‌شود.

در همین حال، حزب دموکراتیک پیشرو قرار است برای تعیین رهبر جدید این حزب نشستی را برگزار کنند.

گفته می‌شود فرانک هسیه جانشین احتمالی چن شویی بیان در ریاست حزب دموکراتیک پیشرو خواهد بود.