حمایت دموکرات‌ کهنه‌کار از باراک اوباما

گروه بین‌الملل- جان‌کری، کاندیدای نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۴ حمایت خود را از کاندیداتوری باراک اوباما اعلام کرد. کری که به همراه اوباما در یک میتینگ انتخاباتی شرکت کرده بود، گفت: ایالات‌متحده می‌خواهد تغییر کند و باراک اوباما همان کسی است که اراده این تغییر را دارد. به گزارش آسوشیتدپرس جان‌کری در سخنانی با اشاره به مبارزات مارتین لوترکینگ در راه بازیابی حقوق سیاه‌پوستان آمریکا گفت: پیروزی این قهرمان سیاه می‌تواند در امتداد این مبارزات باشد. جان‌کری که در گردهمایی انتخاباتی باراک‌اوباما در ایالت کارولینای جنوبی شرکت کرده بود، گفت: چه کسی بهتر از اوباما برای بازکردن صفحه‌ جدیدی در تاریخ آمریکا است؟ او می‌تواند سیاست‌های دموکرات‌ها را از نو طراحی کند و به موفقیت برساند.

ورود جان‌کری به عرصه مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۸ و حمایتش از باراک اوباما را می‌توان مهمترین تحول انتخاباتی در اردوگاه دموکرات‌ها تا این لحظه عنوان کرد. به عقیده تحلیل‌گران حمایت کری از اوباما می‌تواند یک برگ برنده برای او باشد و حتی می‌تواند نشانه‌ای باشد بر اینکه کلیت دموکرات‌ها و سران این حزب روی اوبامای سیاه‌پوست نظر مثبت دارند. ایالت بعدی که انتخابات مقدماتی را برگزار می‌کند، ایالت میشیگان است که انتخابات خود را در تاریخ ۱۵ژانویه برگزار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود حمایت کری از باراک اوباما پیروزی او را در ایالت میشیگان به همراه داشته باشد. به طور کلی حمایت چهره‌های مطرح در جامعه آمریکا از نامزدهای انتخاباتی نقش مهمی در پیروزی آنها دارد. پیش از برگزاری انتخابات در ایالت آیووا نیز اوپرا ونیفری مجری باسابقه تلویزیون آمریکا از اوباما حمایت کرد و اوباما توانست آن انتخابات را پیروز شود.

در همین حال، هیلاری کلینتون در جدیدترین مواضع انتخاباتیش روی مسائل اقتصادی متمرکز شده است. کلینتون برای نشان دادن اندیشه‌های اقتصادی خود به بحران بخش مسکن اشاره کرده و گفت که آمریکا به دلیل سیاست‌های اشتباه جمهوری‌خواهان در بخش اقتصاد به این ورطه گرفتار شده است. وی در سخنرانی خود گفت که بسته‌ای از طرح‌های اقتصادی را آماده کرده است که بسیاری از این طرح‌ها به نفع کسب و کار مهاجران است. کلینتون به بیکاری در آمریکا اشاره کرده و گفت که رییس‌جمهوری آینده آمریکا باید شرایطی را فراهم کند که شغل‌های جدید ایجاد شوند.

در همین حال کاندیداهای جمهوری‌خواه در یک مناظره تلویزیونی از سیاست کاهش بیشتر مالیات‌ها حمایت کردند، با این حال گفته می‌شود که احتمال زیادی وجود دارد که رودی جولیانی در انتخابات ایالت میشیگان زیر ۵درصد آرا را کسب کرده و زودتر از آنچه تصور می‌شد مبارزات انتخاباتی را ترک کند. به عقیده تحلیلگران مواضع تند این نومحافظه‌کار آمریکایی در مورد جنگ باعث شده است تا از او در جامعه آمریکا چهره‌ای جنگ‌طلب ترسیم شود. چیزی که به هیچ عنوان مورد پسند جامعه امروز ایالات متحده نیست.

پیش‌بینی می‌شود در ایالت میشیگان رقابت اصلی در میان نامزدهای جمهوری‌خواه بین جان‌مک کین فرماندار سابق ایالت آرکانزاس و مایک‌ هاکبی باشد. این دو هر یک توانسته‌اند یک انتخابات را با پیروزی پشت‌سر بگذارند. با این وجود هنوز نظرسنجی‌های ایالت میشیگان منتشر نشده و هرگونه گمانه‌زنی تنها حرف و حدیث‌های رسانه‌ای است.