ایسنا- مردم گرجستان برای رای دادن در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بحبوحه آغاز انتخابات، میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان از رای دهندگان در این کشور خواست تا به وی اختیار رهبری گرجستان در یک مسیر جدید را بدهند تا وی وجهه این کشور را احیا کند. وی در جمع ۲۰‌هزار تن از حامیانش در رقابت‌های نهایی در تفلیس گفت: باید به تمامی دنیا نشان بدهیم که دموکراسی در گرجستان هنوز زنده است.

اما مخالفان ساکاشویلی وی را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کردند و قول دادند که برای اعتراض به نتایج که احتمالا به نفع ساکاشویلی رقم خواهد خورد، به خیابان‌ها بیایند.

کاندیداهای مخالفان اعلام کردند که این نتایج پیشتر به نفع ساکاشویلی رقم خورده است؛ چون رسانه‌های این کشور از رییس‌جمهور گرجستان جانبداری کرده‌اند و ساکاشویلی نیز برای جلب حمایت مردم گرجستان از منابع دولت استفاده کرده است.

زمان‌بندی این انتخابات زودهنگام پس از آنکه پلیس با معترضان ضد دولتی درگیر شد و به دنبال آن ساکاشویلی حالت فوق‌العاده اعلام کرد،‌ تعیین شد.

سرکوب معترضان ضد دولت گرجستان توسط نیروهای دولت باعث شد تا اکثر مردم عادی این کشور از این اقدام دولت تفلیس منزجر شوند.

اکثر کارشناسان معتقدند که ساکاشویلی پیشتاز این انتخابات است و از لوان گاچیلادزه، دیگر کاندیدای این انتخابات پیشی خواهد گرفت.

با این حال بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص شده است که بیش از یک چهارم از رای‌دهندگان هنوز در مورد کاندیدای مورد نظرشان تصمیم نگرفته‌اند که این نشان می‌دهد که ساکاشویلی نمی‌تواند هنوز مطمئن به کسب ۵۰‌درصد آرا باشد.

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در گرجستان در حالی برگزار شده است که واشنگتن، اتحادیه اروپا و روسیه به دقت نظاره‌گر این انتخابات هستند.

همچنین با توجه به اینکه همه‌پرسی در مورد پیوستن گرجستان به ناتو نیز در این کشور برگزار شده است و اینکه انتظار می‌رود مردم گرجستان به پیوستن کشورشان به ناتو رای بدهند، به نظر می‌رسد که تنش‌ها میان مسکو- تفلیس افزایش یابد.

صدها تن از ناظران خارجی برای نظارت در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری گرجستان حضور یافتند و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز قرار است امروز گزارشی در مورد این انتخابات ارائه کند.