باهره دامغانی- گزارش ضعیف اشتغال در ماه نوامبر، نگرانی‌های وال‌استریت را درباره ضعف اقتصاد و تاثیر منفی آن بر درآمد و مصرف خانوارها تشدید کرد و موجب تنزل شدید شاخص‌های سهام شد. به گزارش رویتر از نیویورک، براساس گزارش اداره کار ایالات متحده درباره اشتغال که روز جمعه منتشر شد، اقتصاد ایالات متحده توانسته است در ماه نوامبر فقط ۱۸هزارشغل ایجاد کند. این آمار حاکی از آن است که بیکاری در آمریکا در بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۵ تاکنون است. در ماه دسامبر نرخ بیکاری در آمریکا به ۵درصد افزایش یافته است. گزارش اداره کار ایالات متحده حاکی از آن است که بحران وام‌های subprime که به طور کلی به بحران دامنه‌دار اعتبارات در بازارهای جهان تبدیل شده است، بیش از پیش تاثیرات روانی و واقعی بر اقتصاد خانوارها بر جای گذاشته است. اقتصاددانان و تحلیل‌گران پیش‌بینی اشتغال قوی و نرخ بیکاری ۸/۴درصد کرده بودند.از طرف دیگر، خبر مربوط به تنزل‌ درآمد اینتل موجب کاهش مضاعف سهام بخش تکنولوژی در وال‌استریت شد، با این‌همه تحلیل‌گران معتقدند اینکه سهام تکنولوژی در روزهای اخیر تنزل بیشتری نسبت به سایر شاخص‌ها داشته‌اند، به این دلیل است که در این حوزه کمپانی‌ها و شرکت‌های کوچک با سرمایه‌های متوسط و کوچک فعالیت می‌کنند که اساسا در مقابل رشد کند اقتصادی، بیشتر از کمپانی‌های بزرگ که دامنه فعالیت وسیعی دارند، آسیب‌پذیر هستند.

برخلاف پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه درباره سال ۲۰۰۸ برای وال‌استریت و سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد آغاز سال جدید، سخت و دشوار خواهد بود. خبر افزایش قیمت نفت به ۱۰۰دلار برای هر بشکه و از طرفی افزایش نرخ بیکاری در ایالات متحده در حالی اتفاق افتاد که بحران اعتبارات هنوز به قوت خود باقی است و بخش‌ مسکن در ایالات متحده حرکت و جنب‌و‌جوش خود را به سوی احیا آغاز نکرده است. این‌ها چشم‌انداز روشنی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان وال‌استریت ترسیم نمی‌کند.

شاخص سهام داوجونز ۲۵۷واحد یا ۹۶/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۲۸۰۰ رسیده شاخص داو جونز از تابستان سال گذشته فرازونشیب‌های شدیدی را تجربه کرده است که این خود دلیل و نشانه‌ای بر اضطراب و عصبی بودن بازار است؛ چنانکه سرمایه‌گذاران به روزهای رونق هم نمی‌توانند امید ببندند.شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۶واحد یا ۴۶/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۱۲ رسید. شاخص‌های سهام در هفته اول سال جدید، نیمی از سود سال ۲۰۰۷ را از دست داده‌اند.تحلیل‌گران معتقدند اضطراب و نگرانی بازارها طبیعی است، وقتی اخبار مثبت و ارقام امیدوارکننده وجود ندارد برای سرمایه‌گذاران دشوار است که احساس راحتی بکنند. به هر حال گزارش اشتغال، تنها دلیل فعالیت بازار نیست، اما گزارشی است که جهت بازار را تعیین می‌کند.