تورم حوزه یورو و مقاومت بانک مرکزی اروپا

گروه بین‌الملل- تورم حوزه یورو در ماه دسامبر به ۱/۳درصد رسید. به گزارش موسسه آمار اروپا، یورو استات تورم حوزه یورو در شرایطی افزایش یافته است که کارشناسان پیش از این احتمال آن را داده بودند. تورم اروپا در حالی به ۱/۳درصد رسیده است که بانک مرکزی اروپا این رقم را برای پایان سال ۲۰۰۷ به میزان ۲درصد هدف‌گذاری کرده بود. به عقیده تحلیل‌گران، تورم ۱/۳درصدی که با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و افزایش قیمت کالاهای استراتژیک همچنان در خطر افزایش بیشتر قرار دارد می‌تواند به اقتصاد حوزه یورو آسیب برساند. این آمار جدید باعث شده تا بار دیگر اقتصاددانان از بانک مرکزی اروپا درخواست کنند که نرخ بهره حوزه یورو را افزایش دهد. به اعتقاد آنها، ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا باید ماه‌ها قبل از این اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کرد. نرخ بهره حوزه یورو هم اکنون ۴درصد است که از ماه ژوئن تاکنون ثابت مانده است. این افزایش پیش از وقوع بحران وام‌های اعتباری رخ داد.

تحلیل‌گر بی‌بی‌سی به این نکته اشاره می‌کند که در سال ۲۰۰۷ قیمت گندم در جهان دو برابر شده و قیمت نفت نیز نزدیک به ۶۰درصد افزایش یافته است. این دو عامل موجب شده‌اند تا میزان هزینه سوخت و غذای مردم اتحادیه اروپا افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند بهای گاز نیز در ادامه سال افزایش خواهد یافت. گاز یکی از اصلی‌ترین سوخت‌های خانگی در اروپا به حساب می‌آید. در همین حال، قیمت نفت نیز همچنان رو به افزایش است. از این رو به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره تنها گزینه پیش روی ژان کلود تریشه و اقتصاددانان بانک مرکزی اتحادیه اروپا باشد.

افزایش تدریجی تورم در حوزه یورو در درازمدت باعث کاهش رشد اقتصادی این منطقه خواهد شد که به سهم خود نقش مهمی در رشد اقتصادی جهان دارد. کما اینکه بی‌بی‌سی گزارش داده است که در ماه دسامبر رشد اقتصادی در بخش مشاغل خدماتی حوزه یورو با کاهش همراه بوده است. این در شرایطی است که به دلیل روزهای پایانی سال معمولا مشاغل خدماتی از رونق برخوردار هستند.

در این میان، بانک مرکزی اروپا همچنان در برابر افزایش نرخ بهره مقاومت می‌کند. فردریک راسلر، اقتصاددان بانک مرکزی اروپا در این مورد به شبکه یورو نیوز گفت: دلایل افزایش تورم کاملا مشخص است. افزایش قیمت نفت و خرید و فروش‌های آخر سال دلایل اصلی افزایش تورم در ماه پایانی سال هستند. وی در مورد اینکه دو کشور مالت و قبرس که به تازگی به حوزه یورو ملحق شده‌اند چه تاثیری بر یورو خواهند گذاشت، گفت: تورم ۱/۳درصدی که در گزارش یورو استات آمده بدون محاسبه تورم در این دو کشور است؛ اما به دقت وضعیت اقتصادی مالت و قبرس در دست بررسی است. در این میان مقامات قبرس نگرانی‌هایی را در خصوص انتقال تورم حوزه یورو به این کشور اعلام کرده‌اند.

در همین حال، بانک مرکزی اروپا با انتشار خبری اعلام کرد: فعلا برنامه‌ای برای تغییر نرخ بهره ندارد.