خبرگزاری مهر- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که در ایالت آیوا، «باراک اوباما» از «هیلاری کلینتون» رقیب خود برای پیروزی در انتخابات حزب دموکرات در سوم ژانویه برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شانس بیشتری دارد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این نظرسنجی که برای مرکز دس موریس انجام شد، نشان داد که اوباما با ۳۲‌درصد پیش است و این رقم در مقایسه با نظرسنجی ماه نوامبر ۴درصد افزایش داشت. اما در این ایالت ۲۵‌درصد از کلینتون و ۲۴‌درصد هم از «جان ادواردز» حمایت کردند که در مقایسه با ماه نوامبر تغییری نکرده است. میزان حمایت از بقیه نامزدهای دموکرات هم کمتر از ۶‌درصد برآورد شد.

نتیجه این نظرسنجی برای اوباما یک نتیجه مهم در زمانی به شمار می‌رود که در ایالت آیوا تمرکز روی ادواردز معطوف شده است.

این مرکز گزارش داد که حمایت از اوباما در نتیجه حضور افرادی که برای اولین بار در این انتخابات شرکت می‌کنند و همچنین حمایت شدید افراد مستقل و برخی از ‌جمهوریخواهان افزایش یافته است. در حدود ۷۲‌درصد از طرفداران وی در این نظرسنجی گفتند که این اولین حضور آنها است.

استراتژیست‌های طرفدار کلینتون و ادواردز از نتایج این نظرسنجی انتقاد کردند؛ طرفداران کلینتون گفتند که در این نظرسنجی درباره شمار افراد مستقل و ‌جمهوریخواهانی که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شرکت خواهند کرد، اغراق شده است.

قرار است نخستین انتخابات درون حزبی در روز سوم ژانویه سال ۲۰۰۸ (فردا) در ایالت آیووا برگزار شود. از هم‌اکنون ۱۶ نامزد از هر دو حزب به پیروزی در این انتخابات چشم دوخته‌اند.

بر اساس سنت‌های انتخاباتی، هر فردی که بتواند در ایالت آیوا و سپس در ایالت نیوهمپشایر بر رقبای هم حزبی خود غلبه کند، به شانس اول برای کسب نامزدی نهایی حزب تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر ، روزنامه واشنگتن پست دیروز گزارش داد: «هیلاری کلینتون» و «باراک اوباما» هر کدام بیش از یکصدمیلیون دلار را در سال ۲۰۰۷ از سوی اهداکنندگان برای تبلیغات انتخاباتی خود دریافت کرده‌اند.