سال 2008، سال نفت گران

گروه بین‌الملل- در حالی که نفت روی ۹۳دلار به کار خود در این هفته پایان داد، تحلیل‌گران روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کردند که قیمت‌ها در سال آینده با افزایش روبه‌رو خواهند شد. بنابر پیش‌بینی وال‌استریت ژورنال سال آینده ایالات متحده با تقاضای بنزین بیشتری روبه‌رو خواهد شد. بنابراین تحلیل اگرچه در سال ۲۰۰۷ ذخایر نفت چشمگیری در آمریکای لاتین، خاورمیانه و چین کشف شده است اما هیچ یک از این ذخایر به بهره‌برداری نخواهد رسید و این در حالی است که چشم‌انداز تولید نفت در کشورهای غیراوپک چندان روشن نیست. همچنین قیمت بنزین سال آینده افزایش خواهد یافت. میانگین قیمت هر گالن بنزین در امسال در آمریکا ۸۱/۲دلار بوده است که برای سال آینده این رقم به ۱۱/۳دلار می‌رسد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال تقاضای نفت چین و هند همانند یک حمله به بازار نفت وارد خواهد شد. تقاضای این دو کشور به قدری جدی است که آژانس بین‌المللی انرژی برای نخستین بار در کنفرانس خود در ماه گذشته میلادی از نمایندگان این دو کشور نیز دعوت کرد. این آژانس وظیفه نمایندگی کشورهای صنعتی را بر عهده دارد. با این وجود وال‌استریت ژورنال در مورد این که آیا قیمت نفت از ۱۰۰دلار خواهد گذشت یا خیر ابراز تردید کرده و می‌گوید این یک مساله زمانی است. قیمت نفت تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی در نوسان است. هم رفتار واردکنندگان و هم رفتار صادرکنندگان در بازارهای نفت در عبور قیمت از ۱۰۰دلار موثر خواهد بود. این تحلیل همچنین کاهش وابستگی صنایع ایالات متحده به نفت را رد کرده و عنوان می‌کند که ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ نیز به تنهایی مصرف‌کننده از یک چهارم نفت تولیدشده در جهان خواهد بود. افزایش قیمت نفت در سال آینده می‌تواند تبعات اقتصادی برای رشد اقتصادی ایالات متحده داشته باشد.

در همین حال مرکز مطالعات جهانی انرژی احتمال افزایش عرضه تولید نفت اوپک را مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد.

مرکز مطالعات جهانی انرژی (CGES) که دفتر آن در لندن قرار دارد، در تازه‌ترین گزارش خود تصریح کرد: احتمال افزایش تولید نفت از سوی سازمان اوپک، تاثیرگذارترین متغیر در قیمت‌های سال آینده خواهد بود.

این گزارش افزود: در حدود ۲۰درصد احتمال دارد که اوپک در سال ۲۰۰۸ تولید خود را افزایش دهد که در این صورت بیشترین سهم افزایش تولید مربوط به عربستان سعودی خواهد بود.

مرکز مطالعات جهانی انرژی معتقد است: افزایش تولید اوپک در صورت تحقق در حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز خواهد بود و در این صورت بالاترین تاثیر را بر بازارهای نفتی نسبت به دیگر عوامل خواهد داشت.

براساس این گزارش، پیش‌بینی‌ها نشان‌ می‌دهد که قیمت نفت‌خام برنت در سه‌‌ماهه دوم سال آینده به‌طور میانگین ۹۰دلار در هر بشکه خواهد بود و ممکن است در سه‌ ماهه چهارم به سطح ۷۰دلار بازگردد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک که از متحدان نزدیک ایالات متحده نیز به شمار می‌رود، به ‌شدت از سوی مصرف‌کنندگان برای افزایش تولید و کمک به کاهش قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفته است.

مرکز مطالعات جهانی انرژی ادامه داد: عوامل دیگری که می‌تواند قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد، شامل افزایش تقاضای نفت، ایجاد وقفه مجدد در عرضه نفت عراق و سرمای بیش از حد پیش‌بینی در نیمکره شمالی خواهد بود.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که قیمت نفت با انتشار گزارش اقتصادی دولت آمریکا مبنی بر افزایش توان خرید مصرف‌کنندگان آمریکایی بیش از دودلار افزایش یافته و از مرز ۹۳دلار گذشته است.

بهای نفت‌خام سبک شیرین آمریکا ـ وست تگزاس اینترمدیت ـ برای تحویل در ماه فوریه در آخرین ساعات کاری روز جمعه در بازار مبادلات نفتی نیویورک با دودلار و ۲۵سنت افزایش قیمت در هر بشکه به ۹۳دلار و ۳۱سنت رسیده است.

قیمت نفت همچنین تحت تاثیر عوامل دیگری مانند کاهش ارزش دلار و بازار سهام آمریکا قرار دارد و این در حالی است که میزان ذخایر تجاری نفت‌خام کشورهای مصرف‌کننده نیز همچنان از عوامل موثر بر قیمت‌ها ارزیابی می‌شود.